waardoor gaat de beweging van de aardbaan van cirkelvorm naar elliptische en vv?

Die cyclus blijkt dan elke 100.000 jaar voor te komen. Waardoor stopt die bijv om nog verder elliptisch te worden en ook waardoor gaat het niet verder nadat hij rond in de zin dat hij bijv meer spiraalsgewijs of iets dergelijks gaat? Bij dat laatste verliest de aarde natuurlijk zijn hele leefbare bestaan, of vliegt mss zelfs het zonnestelsel uit. Dus wat veroorzaakt dat hij telkens 'op tjd' terug gaat?

8 jaar geleden

Het beste antwoord

Deze cyclus ontstaat onder invloed van de zwaartekracht van Jupiter en Saturnus.