Welke planeet lijkt qua elementen samenstelling het meest op de zon? En waarom juist deze planeet?

De zon blijkt te bestaan uit 70 massa-% H, 28% He,
0,9% O, 0,4% C, 0,15% Ne, 0,15% Fe, 0,09% N, 0,08% Si, 0,07% Mg, 0,05% S.

Nu lijkt de aarde met: ijzer: 35 % zuurstof: 29 % silicium: 15 % magnesium: 13% nikkel: 2,5 % zwavel: 2,0 % calcium: 1,2 % aluminium: 1,1 %
en 78,09% N2, 20,94% O2, 0,93% Ar, 0,04% CO2, 1% waterdamp en sporengasse

Redelijk wat overeenkomsten met de zon te hebben. Maar als ik bijv. kijk naar mercurius dan kom ik veel minder overeenkomsten tegen terwijl deze planeet toch dichter bij de zon staat. Hoe kan dat?

8 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Jupiter bestaat voor bijna 90% uit waterstof en 10% helium.
Wanneer Jupiter 100 maal zoveel massa zou hebben gehad, zou er kernfusie plaatshebben en zou Jupiter samen met de Zon een dubbelster vormen.

Qua samenstelling zou ik dus zeggen dat Jupiter, wat betreft planeten binnen ons planetenstelsel, het meeste op de Zon lijkt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
Dat was ook mijn gedachte ! Maar nu nog de subvraag: hoe kan het dat Mercurius, die veel dichter bij de zon staat, minder op diezelfde zon lijkt, qua samenstelling... ?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
alle lichte elementen weggeblazen?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Ozewieze[...]
Vergelijk het met een glas water waar je wat snippers lood en zand gooit. Als je schudt, gaat alles door elkaar heen. Laat je het glas vervolgens staan, dan bezinkt het en krijg je (doorgaans) onderop een laagje lood, daarop zand, daar weer boven water en tot slot lucht. Een soortgelijk proces voltrok zich bij de vorming van het Zonnestelsel, waarbij de dichtheid van de verschillende elementen grofweg bepaalde waar deze zich 'vestigden'.
Materie met een hogere dichtheid, zoals metalen en rots, bleven dichter bij de Zon (de sterkste bron van zwaartekracht) en vormden de terrestrische planeten (Mercurius, Venus, Aarde en Mars).
Vloeistoffen en gassen 'vestigden' zich verder van de Zon en vormden de zogenaamde Joviaanse planeten, ofwel de gasreuzen (Jupiter en Saturnus).
De overige planeten (Uranus en Neptunus) behoren tot een andere categorie, de ijsreuzen. Deze bestaan voornamelijk uit andere gassen dan waterstof en helium en zijn ook een stuk compacter, maar kwamen op vergelijkbare wijze tot stand.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zoals vaker zou ook hier een onderbouwing voor de min prettig zijn.
Ik blijf een min zonder onderbouwing nogal laf vinden...
erotisi
8 jaar geleden
Min is niet van mij hoor.
Maar je lijkt in je antwoord de nadruk te hebben gelegd op de hoeveelheden wat betreft waterstof voorkomen. Dat kan natuurlijk maar ikzelf dacht ook meer in de richting van de verscheidenheid van elementen. Of dat voor jupiter ook is weet ik niet.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
Min is inderdaad niet terecht.
Morgen zit ik weer achter de pc en komt er zeker een plus die kant op !
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
Bij deze !
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Ozewieze[...]
Dank! ;) @erotisi
Ik zie jou ook niet als een fervent 'minner', dus die had ik ook niet van jou verwacht. ;) Maar dan heb ik je vraag niet goed begrepen, sorry.
Je wilt dus weten, wanneer je sec kijkt naar alle individuele elementen die in de Zon (hoofdletter is niet correct, weet ik, maar voelt voor mij beter) aanwezig zijn, welke planeet de meeste van deze elementen bevat. Begrijp ik je zo goed?
erotisi
8 jaar geleden
Ja zo'n beetje bedoel ik dat zo. Maar de hoeveelheden mogen natuurlijk ook wel een rol spelen.