Hoe kan een Ruimtetelescoop foto's van planeten maken als die ster zo fel is?

Er staat op verschillende sites dat er methodes worden gebruikt om de aanwezigheid van een planeet te weergeven, omdat de ster te fel is.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Antwoorden (2)

Eigenlijk hetzelfde als zoals jij zou doen als je de corona van de zon fotografeert tijdens een zonsverduistering. Je plaats een plaatje dat het licht van het te fel stralende object tegenhoud.
Een camera die uitgerust is met een plaatje wordt een coronograaf genoemd.
In principe kan dit ook vanaf de aarde maar een ruimtetelescoop heeft geen last van de dampkring en kan daardoor planeten zien die kleiner zijn en dichter bij de ster staan dan vanaf aarde mogelijk is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het mechanisme is eenvoudig omdat je alleen de ster maar hoeft af te dekken omdat de ster de planeet overschijnt. Het probleem is dat een planeet zo klein is dat hij bijna niet te zien is. In de bijgevoegde link is een directe foto van een exoplaneet gemaakt door de 8-meter Gemini South telescoop in Chili