Hoe bereken je de snelheid van een planeet?

Ik probeerde de snelheid van mars te berekenen door r = (GM)/v²
met de gegevens r= 2,279x10^11 meter, M= 1,989x10^30 en
G= 6,6754x10^-11. Door dit in te vullen in de formule kwam ik uit op: v= 24.042 m/s, maar volgens mij klopt dat niet

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
4.1K

Antwoorden (1)

Je afleiding is volkomen juist!
De baansnelheid van Mars is inderdaad ongeveer 24 km/s.
Je hebt voor r de baanstraal in meters genomen, voor M de massa van de zon in kg ingevuld en de juiste waarde voor G in m³/s²kg. Alles geheel volgens de regels van het SI-stelsel.
Je kunt de baansnelheid van een planeet berekenen met de gegeven formule, of door 2π * de baanstraal in meter te delen door de omlooptijd in seconden. Dat laatste heb ik gedaan voor Mars en ook dan komt er 24 km/s uit.
WimNobel