Kun je ook tijdreizen door heel langzaam te gaan?

Volgens de relativiteitstheorie kunnen we naar de toekomst reizen door de snelheid van het licht te benaderen.
Als je snéller dan het licht zou kunnen gaan zou je in zekere zin terug in de tijd kunnen reizen.
Misschien kunnen wormgaten dat ook wel veroorzaken.

Maar als je nou eens héél langzaam gaat verandert er dan ook iets, kun je dan ook tijdreizen?

8 jaar geleden
Amadea
8 jaar geleden
Dan reis je sowieso door de tijd. Want elke minuut is het zestig seconden later.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik zit het al een tijd te proberen, maar nee.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@MrTomaat: je bent dus toch niet van gisteren...?!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
MrTomaat, terwijl jij stil zit te wezen in je stoel draait de aarde om zijn as, draaien aarde en maan om elkaar, draait de aarde om de zon, draait de zon om het centrum van de melkweg, spoed de melkweg zich voort door het heelal. Uiteindelijk ga je, ten opzichte van de kosmische achtergrond straling met een snelheid van een kleine 1,3 miljoen kilometer per uur ergens naar toe. Het is verdomd lasting om stil te ziiten ;-)

Het beste antwoord

Feitelijk sta je stil als je voor jezelf beslist dat jij het centrum bent van je eigen referentiestelsel en dat dit stil staat (de rest van de bewegingen in het heelal worden dan wel heel complex, het oude geocentrische stelsel van Ptolemaeus laat zien hoe ingewikkeld het dan wordt). Wat je merkt is dat je dan met een seconde per seconde door de tijd reist. Langzamer gaan dan stilstaan gaat niet.

Stilstaan biedt dus geen soelaas voor met een andere snelheid tijdreizen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als je beweegt met een snelheid die de lichtsnelheid benadert gaat de tijd langzamer. Een minuut voor een astronaut in een raket die zo snel gaat, duurt in werkelijkheid maar 25 seconden. Maar niet voor de astronaut. Voor hem duurt een minuut gewoon 60 seconden. Wat voor hem wel verandert is de lengtecontractie. Alles lijkt vier keer zo dichtbij omdat een meter bij die snelheid nog maar 25 centimeter is. Hoewel op zijn klok een minuut nog steeds 60 seconden heeft is hij dus vier keer zo snel op zijn bestemming. Met tijdreizen heeft dit allemaal niets te maken: de relativiteitstheorie sluit dit uit. Langzaam gaan heeft al helemaal geen invloed op tijds- en afstandsbesef.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je constateert terecht dat een minuut voor een astronaut die heel snel gaat nog steeds een minuut duurt. Je constateert daarnaast dat er lengte contractie is. Maar daarvoor geldt hetzelfde als voor de tijd. Voor een "stilstaande"waarnemer loopt de klok van de astronaut langzamer en is er lengte contractie. Voor de astronaut is een meter nog steeds een meter. Hij zal daarom, in zijn referentiekader, niet sneller ergens aankomen omdat de afstand opeens korter is geworden. De redenering klopt niet. Vandaar mijn min.
Thecis
8 jaar geleden
Kleine foutje in de beredenering Mullog.
De astronaut zal inderdaad de meter als een meter ervaren. Maar de afstand tot een bepaald object (laten we zeggen een ster of 4 lichtjaar afstand) zal door de astronaut niet meer op 4 lichtjaar afstand staan, maar (bijv) op 1 lichtjaar afstand. De lengtecontractie wordt wel degelijk ervaren door de astronaut. Dit is juist het hele moeilijke van relativiteit. En dit is ook aangetoond door het meten van elementaire deeljtes op hoog niveau en op zee niveau (hou me even ten goede welke deeltjes het waren). Er werd een bepaalde concentratie gemeten en op zeeniveau zou 80% vervallen moeten zijn. Echter, was er maar iets van 16% vervallen. De deeltjes reisden met hoge snelheid en ervaarden dus inderdaad lengtecontractie. Een meter is voor hen nog steeds een meter, maar van boven de berg tot aan zeeniveau was voor hen geen 3 km, maar (bijv) 300 m.
Ditzelfde geldt voor deeltjes in CERN. Hoe harder ze gaan, hoe korter hun afstand (ik hou het even relativistisch incorrect door niet telkens to.v. wie er bij te zetten tenzij het echt nodig is). De afstand van de deeltjesversneller in CERN is iets van 22 km? De protonen die daar versneld worden, ervaren een stuk kleinere cirkel. Mede daarom is er zo'n verschrikkelijk grote bak energie nodig om de enorme elektromagneten aan te sturen. Je moet een klein deeltje, met een enorme snelheid door een bocht heen sturen (en het deeltje ervaart het als een nog kleinere bocht naarmate het sneller gaat, deels waarom de energie zo exponentieel omhoog gaat). De beredenering klopt dus. Dit even extrapoleren. Je gaat een behoorlijk end in het universum komen door gebruik te maken van lengtecontractie. Precieze berekening is het niet (want ik put uit geheugen), maar als je met 99% van de lichtsnelheid reist, kan je in een mensenleven een enorme afstand afleggen. Dit ligt in de orde van miljarden lichtjaren! Je hebt natuurlijk niets om naar terug te gaan, maar door de lengecontractie is dit mogelijk.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik ga zo snel dat een meter (in de lengte, dus in de bewegingsrichting) een halve meter is geworden. Ik ervaar zelf die halve meter nog steeds als een meter. Als ik voor mij uitkijk en ik zie mijn doel staan op 1 kilometer afstand dan is dat slechts 500 meter. Echter omdat wat ik als één meter ervaar eigenlijk slechts een halve meter is, is de totale afstand voor mij ook nog steeds 500/0,5 = 1 kilometer. Als het zo zou zijn dat er verschil ontstaat omdat de bewegingsrichting afstanden inkort had het Michelson en Morley experiment geen constante waarde voor de lichtsnelheid in alle richtingen gevonden. Ten aanzien van de deeltjes is je opmerking correct. Maar dit vooral aan dat er tijdsdilatatie is en de deeltjes door hun hoge snelheid langer bestaan dan als ze in rust zouden zijn en daarmee een veel grotere afstand kunnen afleggen dan zonder dit fenomeen zou kunnen. Ik geef toe, dit is het moeilijke aan relativiteit.