Kunnen windmolens de rotatie van de aarde vertragen?

Door de oa de getijden ontstaat er wind. Maar als nou die wind wordt vertraagd/gebruikt door windmolens om energie meer op te wekken, wordt dan een klein beetje ook de rotatie van de aarde vertraagt? Of kan dat niet omdat de wind zelf geen invloed heeft op de rotatie?

Ter verduidelijking het gaat om het principe. Éen windmolen zal geen effect hebben maar stel je plaatst er miljoenen....

8 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Stel je een aarde voor zonder lucht. Noem het de maan en opeens snap je dat draaiing van de aarde niks met wind van doen heeft (andersom wel maar dat is een ander verhaal, en heeft niks met je vraag te maken).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@ erotisi
Ik snap je redenering, de getijdenwerking vertraagt immers (zeer weinig per tijdseenheid maar dat doet er weinig toe) de aswenteling van de aarde. Die getijdenwerking komt, als je de aarde als een gesloten systeem beschouwt, echter van buitenaf (zon resp. maan). Maar de wind en getijden hebben nix met elkaar te maken, de wind behoort nl. tot een gesloten systeem van de aarde. Als je energie opwekt uit wind blijft de hoeveelheid energie op aarde hetzelfde.

Het beste antwoord

Wind ontstaat door verschil in luchtdruk tussen twee plaatsen. De rotatie van de aarde is ontstaan bij het ontstaan van de aarde, toen gassen zich samentrokken om de planeet te vormen. Doordat de aarde in een vacuum draait gaat die rotatie tot op de dag van vandaag door. Beide processen hebben dus niets met elkaar te maken en de hele aarde vol windmolens zetten zal de rotatie niet vertragen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@ Maarten
Je redenering klopt aardig, maar je hebt wel bronnen van energiewinst en energieverlies gemist: de zonnestraling (winst) en warmte door radioactief verval (omzetting van de ene naar de andere vorm van energie). De aarde wordt niet steeds heter, doordat ze straling (warmte maar bijv. ook licht -- de aarde is zichtbaar vanuit de ruimte) afgeeft.
Ook verliest de aarde energie door het afremmen van de rotatie van andere hemellichamen. het gaat niet om veel energie, maar toch. Ik wil dus je laatste zin parafraseren: beide processen hebben niets met elkaar te maken en of je de aarde nu wel of niet vol zet met windmolens, haar rotatie zal altijd vertragen! zie de link! https://en.wikipedia.org/wiki/Earth's_rotation
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dank voor de aanvulling!
erotisi
8 jaar geleden
Ok, maar stel je legt ipv de lucht de zeestromingen stil, zou je antwoord dan anders zijn? Je plaatst bij wijze van watermolens