Wanneer zie je zonsondergang aan zee het best?

Mijn partner en ik gaan deze maand naar zee (in België) en hopen op een mooie zonsondergang 's avonds. Wanneer is dit het duidelijkst te zien? Is dat tijdens bepaalde seizoenen of periodes in de maand meer of minder te zien bvb? Wellicht enkel bij helder weer?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
8K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Eind van de dag, begin van de avond ;-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Precies, mijn idee! vooral niet vroeg in de morgen :))

Antwoorden (3)

De belangrijkste voorwaarde is natuurlijk helder weer. Bij bewolking zie je er niets van. Als je naast helder weer ook een lage luchtvochtigheid hebt zie je de zonsondergang op zijn mooist. Maar dat geldt ook als je niet aan de kust bent: de zon gaat overal onder al zie je hem niet overal in zee zakken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik vind de mooiste zonsondergangen die met bewolking. Veel mooier dan een heldere zonsondergang! Helemaal bewolkt is natuurlijk ook niets... maar google maar eens op 'zonsondergang wolken'.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een zonsondergang in een nevelige sfeer is ook erg fraai maar dat is de vraag niet.
In deze tijd van het jaar is de lucht niet droog genoeg. Ik kom vaak op Texel in September. Het is me in de laatste 20 jaar maar twee maal gelukt een mooie zonsondergang te zien. Alle andere jaren was de zon in een dampige nevel.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De zon een dampige nevel???
Ivana
8 jaar geleden
IN schrijf ik. De zon gaat dan onder in zeemist.
Hier een overzicht van alle maanden in het jaar, wanneer de zon opkomt én wanneer hij ondergaat;
http://zonsondergang.info/

Het is een overzicht voor Nederland, maar omdat wij een klein land zijn (net als België) zal er niet veel verschil zijn tussen de tijden.

Wanneer je het best kan kijken is niet te voorspellen. Ik woon zelf aan zee en op dagen dat de zon schijnt, zal je hem ook onder zien gaan. Soms is het de hele dag bewolkt en zie je geen zon, maar vaak is hij er toch tegen het eind van de avond, of er valt ineens een gat in de bewolking. De mooiste zonsondergangen heb je als er grote stapelwolken zijn waartegen het zonlicht kan reflecteren. Is de lucht strakblauw dan zie je alleen een rode bal achter de horizon verdwijnen.
Droog weer betekent ook mooie kleuren omdat er dan veel stofdeeltje in de lucht zijn, zeker als het de volgende dag ook mooi droog weer zal zijn.
Toch zijn mooie bewolkte luchten ook erg mooi bij een zonsondergang, zoalng de zon maar schijnt erbij en zichtbaar is.