Vanochtend toen ik naar mijn werk fietste zag ik in het oosten een helder schijnsel. Kan dit Mars zijn?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bij zonsopkomst is dat de zon :)
Cryofiel
8 jaar geleden
Was ook mijn eerste ingeving...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
;-0, maar de zon opkomt is er nog helder punt.

Het beste antwoord

Ja, het KAN Mars geweest zijn. Het KAN ook Jupiter geweest zijn. Maar erg waarschijnlijk is dat niet als je maar één zo'n object gezien hebt. Het zal waarschijnlijk Venus geweest zijn, want Venus, Mars en Jupiter staan alledrie 's morgens in het Oosten. Maar Venus is verreweg de helderste van de drie en staat bovendien het hoogst.

Toegevoegd na 5 minuten:
http://tinyurl.com/pj7of87
WimNobel
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De planeet Venus is na de zon en de maan het helderste object aan de hemel. Venus schittert in de vroege ochtenduren in het oosten. In de tweede helft van september komt Venus meer dan drie uur voor de zon op. Je kan er niet naastkijken.
8 jaar geleden
Bordensteker
8 jaar geleden
Dit citaat is nú correct, maar zonder verdere toelichting eigenlijk uit zijn verband gerukt. De omlooptijd rond de zon van Venus (en andere planeten) is namelijk een heel andere dan die van de Aarde. In een ander jaar biedt september daarom niet hetzelfde beeld van de planeten (waaronder Venus).
Het citaat is dan ook afkomstig uit een webpagina getiteld “De nachthemel in september 2015”. In een ander jaar kan Venus in september best op een andere plek ten opzichte van de zon verschijnen. Door een uit zijn verband getrokken citaat als antwoord te gebruiken wordt hier een onjuist beeld gegeven. De vraagsteller vroeg specifiek naar Mars. Daar is dezelfde bron (weer m.b.t. september 2015) iets verderop heel duidelijk over:
“De planeet Mars is 's ochtends zichtbaar in het sterrenbeeld Leeuw. De planeet bevindt zich deze maand iets meer dan 350 miljoen km van de aarde en is daarom meer dan honderd keer zwakker dan Venus.”
Mars was het dus niet!