Kunnen micro-organismen ontsnappen aan de zwaartekracht?

Virussen, bacterien en sporen zijn heel klein. Maar zijn ze ook licht genoeg om te ontsnappen aan de aardse zwaartekracht? Ik bedoel dan niet met een hulpmiddel zoals een weerkaatste meteoriet maar gewoon door natuurlijke omstandigheden.
Natuurlijk valt nog te bezien of ze de ruimtestraling overleven, maar dat laat ik even buiten beschouwing.

8 jaar geleden
Reddie
8 jaar geleden
De ontsnappingssnelheid van de Aarde is 11,2km/s.
Dat is onafhankelijk van de massa.
Dat gaat niet lukken, dus.
WimNobel
8 jaar geleden
Dat "dus" begrijp ik niet. Mensen, vogels en kogels gaan niet snel genoeg. Raketten, subatomaire deeltjes en licht wel. En micro-organismen?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik ga er vanuit dat het niet mogelijk is om te ontsnappen aan de zwaartekracht van de aarde. Als dat wel zo zou zijn zou er ook geen dampkring kunnen zijn.

Antwoorden (2)

Nee hoor, elk voorwerp wordt door de natuur gelijk behandeld. Als iets zich in microscoop fijne deeltjes verandert, verandert dat niets aan de invloed van de zwaartekracht.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
Maar misschien kunnen de kleine deeltjes wel een snelheid krijgen die het overwint. Natuurlijk zijn virussen al vele malen groter dan helium moleculen maar die kunnen ook de zwaartekracht overwinnen. Maar waar ligt de grens van mogelijkheden?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Heliummoleculen overwinnen de zwaartekracht toch niet? En alles wat de ontsnappingssnelheid overtreft, ook een brok lood, verdwijnt in de ruimte. Maar hoe zou een heliummolecuul die snelheid moeten verkrijgen?
Erna55
8 jaar geleden
Heliummoleculen ontsnappen niet aan de zwaartekracht.
Helium gaan omhoog omdat het lichter is dan lucht. Helium gaat "drijven" op de lucht. Stel je voor dat je onder water een tennisbal hebt. Die laat je los. De tennisbal ontsnapt niet aan de zwaartekracht, maar gaat omhoog tot aan het waterniveau. Daar drijft hij op het water.
Zo gaan ook de lichtere gassen omhoog om te drijven op de zwaardere gassen.
Bovendien als er geen zwaartekracht zou zijn, dan zou er ook geen universum zijn. Het geheel hangt van zwaartekracht aan elkaar. Het is één en al een kwestie van aantrekken en afstoten. Neem een magneet als voorbeeld.