Hoe oud en hoe groot is het universum voor een foton?

Ruimte en tijd zijn relatief, behalve de snelheid van een foton. Maar stel ik zou zo snel gaan als het licht hoe oud zou het heelal dan voor mij zijn en hoe groot het (waarneembare) heelal.

In de tekst (zie bron) staat bijv. ook "Verste sterrenstelsel ontdekt: licht is al 13,23 miljard jaar onderweg". Maar dat licht is naar eigen meting vermoed ik geen 13 miljard jaar onderweg. Klopt het dan dat voor het foton zelf er helemaal geen tijd verstreken is zodat dat sterrenstelsel eigenlijk geen leeftijd heeft en zo ook het heelal geen leeftijd heeft, of kan dat foton toch een leeftijd en afstand verbinden aan het heelal en het sterrenstelsel? zo ja, hoe groot dan?

http://www.scientias.nl/verste-sterrenstelsel-ooit-ontdekt-licht-is-al-1323-miljard-jaar-onderweg/

8 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Voor een foton bestaat alleen het nu. Een foton gaat met de lichtsnelheid, bij die snelheid verstrijkt er geen tijd. Dus als een foton bewustzijn zou hebben zou het constateren dat het nul seconde onderweg is geweest en nul afstand heft afgelegd.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
Maar als een foton een ander foton ziet kan hij wel een snelheid aan dat foton geven nl. de lichtsnelheid en misschien ook wel een afstand die dat andere foton heeft afgelegd, dus waarom zou hij geen andere deeljtes kunnen inschatten wat betreft afstand en snelheid?
erotisi
8 jaar geleden
Ik heb eens gelezen dat als een iets met een snelheid van 0,999999991% van de lichtsnelheid gaat hij bijv. de aarde ziet als een schijf 17 meter dik.
Nu weet ik dus niet of als hij met precies 100% van de lichtsnelheid gaat hij de aarde nog uberhaupt nog zou zien of dat hij gewoon nog een iets dunnere aarde zal zien?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een foton gaat niet met 0,9999999999999999999999999999% van de lichtsnelheid, een foton gaat met DE LICHTSNELHEID. Zijn (of is het haar?) tijd staat stil. Omdat een foton geen tijd ervaart zijn alle afstanden die het aflegt gelijk aan nul want afstand S is v * t en omdat t = 0 geldt dat S = v*t = v*0 = 0. Hij/zij kan dus geen snelheid geven aan een collega foton omdat er geen tijd is.
erotisi
8 jaar geleden
Ok, een foton ervaart geen tijd. Maar weet je nog wat Einsteins' antwoord was op zijn vraag : "laten we aannemen dat een eenzame natuurkundige zich met de snelheid van het licht kan voortbewegen, als hij precies gelijke tred houdt met de punt van een lichtstraal, wat ziet hij dan?"
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat heeft dat er mee te maken?
erotisi
8 jaar geleden
Begrijp me niet verkeerd, ik ben zoekende, dus of het er iets mee te maken heeft weet ik niet zeker. Maar als een foton iets zou kunnen zien, wat eventueel uit de vraag naar voren zou kunnen komen, dan ziet het iets en dat iets heeft een afstand en snelheid maar welke is dat vanuit het foton gezien?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je kunt wel van alles veronderstellen, maar zolang dit geen werkelijkheid is kan er niet op geantwoord worden. Je kunt ook teveel vragen willen stellen. je blijft dan een zoekende in de woestijn.
Volgens mij is een foton vergelijkbaar met iets dat altijd latent aanwezig is geweest. Zonder begin en zonder eind. Er zijn geen oude of nieuwe fotonen. Er zijn alleen maar fotonen.
erotisi
8 jaar geleden
Het gaat mij niet om de vraag of er oude en nieuwe fotonen zijn maar alleen hoe een foton de wereld ziet, en hoe lang een reis voor een foton heeft geduurd vanaf een sterrestelsel etc. Maar goed, ik weet dat ik het niet begrijp, maar of er ook niets te begrijpen valt weet ik niet...;-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Lees dit eens. http://www.wetenschapsforum.nl/index.php/topic/112421-eigentijd/
erotisi
8 jaar geleden
Bedankt voor je link. Ergens lees ik dan: "(vraag) Als wij licht zien zien wij energie met snelheid c,wat ziet het licht als het naar ons kijkt
(antwoord) Relativiteit doet daar geen uitspraak over je mag namelijk niet licht als geldig referentie kader nemen, voornamelijk omdat het heel veel problemen oplevert als je dat doet." http://www.wetenschapsforum.nl/index.php/topic/29540-tijd-en-lichtsnelheid/page-2?hl=+foton%20+waarneming Waarschijnlijk mag dat dan niet omdat de eigentijd van een foton nul is. Het blijft me dus eigenlijk een raadsel...niet erg hoor, ik houd tot op zekere hoogte wel van mysterie's....;-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In de relativiteit kun je aan iedere waarnemer een eigen inertiaalstelsel hangen en die kun je van iedere waarnemer naar een andere waarnemer transformeren. Feitelijk betekent dit dat een waarnemer een eigen x-as, y-as en z-as en tijd kan formuleren. Maar een foton kan geen tijd formuleren want die is nul. Dat wordt bedoeld met dat licht (een foton) geen eigen referentiekader kan hebben.
erotisi
8 jaar geleden
Is er eigenlijk nog een verschil tussen eigentijd van een foton en tijd die het extern waarneemt? Ik lees bijv. het volgende: " Indien je met bijna-de-lichtsnelheid reist staat je tijd ook al -bijna- stil. Alleen: dit is voor een waarnemer zo die jou langs ziet vliegen.
Kortom, zoals jezelf al opmerkte, als jij tov van een waarnemer met -bijna- de lichtsnelheid vliegt, tikt je horloge gewoon door en is er voor jou niks aan de hand. De waarnemer ziet echter dat jouw tijd (voor hem) bijna stil staat.
Andersom zie jij natuurlijk de waarnemer heel hard langsvliegen, en staat zijn tijd voor jou weer bijna stil. " Kan ik hieruit opmaken dat de eigentijd van een foton wel doorloopt maar dat de tijd die een foton extern waarneemt stil staat? En dat het dus niet door de eigentijd van een foton komt dat het heelal geen afmetingen en leeftijd heeft maar doordat hij het heelal zelf als tijdloos ervaart.
Dat wij de eigentijd van een foton dan op nul zetten komt dan doordat wij de tijd van het foton stil staat. Klopt dat zo ongeveer? Dan is het voor mij weer wat duidelijker... http://www.wetenschapsforum.nl/index.php/topic/29540-tijd-en-lichtsnelheid/?hl=%20foton%20%20waarneming
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Waarom maak je het allemaal nog ingewikkelder dan het al is? Een foton gaat met de lichtsnelheid. Ik begrijp het nut niet om er dan weer iets bij te halen van iets wat net niet de lichtsnelheid gaat. Want ook voor dat wat net niet de lichtsnelheid heeft gaat datzelfde foton ook met de lichtsnelheid. Deze conclusie "Kan ik hieruit opmaken dat de eigentijd van een foton wel doorloopt maar dat de tijd die een foton extern waarneemt stil staat?". is fout t en dat leg je zelf uit ; "als jij tov van een waarnemer met -bijna- de lichtsnelheid vliegt, tikt je horloge gewoon door en is er voor jou niks aan de hand. De waarnemer ziet echter dat jouw tijd (voor hem) bijna stil staat.Andersom zie jij natuurlijk de waarnemer heel hard langsvliegen, en staat zijn tijd voor jou weer bijna stil."
erotisi
8 jaar geleden
Ja, misschein maak ik het wel ingewikkelder dan juist is. Want ik zie nu ik dat ik twee eigentijden voor het foton heb gemaakt. Een hoe hij het zelf ziet en een die wij hem toedichten.....
erotisi
8 jaar geleden
Oh ja, ik weet alweer wat Einstein zag.
Hij vroeg zich namelijk af of hij zichzelf kon zien in een spiegel als hij op een lichtstraal zat. En wat bleek.... hij kon zichzelf zien in de spiegel!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Erotisi, geweldig, al die nieuwe vragen op elk antwoord. Ik stel echter vast dat je licht en fotonen kwaliteiten toedicht die zij niet hebben. Licht en fotonen zien namelijk niets. Ze ervaren ook niets. Ze zijn gewoon wat ze zijn en ze zullen nooit anders worden. Zelfs licht is latent aanwezig, totdat we het zien. Dus wij zien de zon pas als het licht ons bereikt. Dat is ongeveer na 8 minuten. Wij kijken dus wat dat betreft altijd naar het verleden. En elke foton van onze kijkwaarneming bezorgt ons het idee dat we naar de zon kijken zoals de zon is maar het is de zon zoals hij was. Foton na foton.

Andere antwoorden (2)

Voor een foton verloopt de tijd ook gewoon. Alleen voor een foton is er iets "speciaals" aan de hand, namelijk dat een foton geen massa heeft. Massa ondervindt door relativistische effecten allerlei vertragingen in tijd (t.o.v. de waarnemer die stil staat etc, ik laat het relativistisch iets incorrecter om het leesbaar te houden) en bovendien zal massa nooit de snelheid c kunnen halen.

Een foton wel, sterker nog, die kan niet langzamer of sneller in vacuum, uitsluitend met snelheid c.
En licht heeft tijd nodig om te reizen. Zo'n 8 minuten van de zon naar de aarde.
Maar een foton ondervindt geen verlies. Als het een jaar moet reizen, doet dat het. Het foton verliest geen energie. De frequentie kan iets veranderen en dus ook de golflengte, maar de energie is constant.

Dus als een foton 13.7 miljard jaar moet reizen, doet dat het ook. Het veroudert niet, het gaat totdat het ergens opgenomen wordt (ofwel ergens tegenaan botst)(en dan nog zeurt het foton niet, het zijn wel bikkels die fotonen).

Maar er is nog iets met een foton. Net zoals elektronen onderling, kan je een foton niet onderscheiden van een ander foton als het dezelfde golflengte en polariteit heeft. Dus als je een oud foton hebtvan 13.7 miljard jaar oud en ik laat er naast een volledig nieuw foton los met dezelfde eigen eigenschappen, kan je onmogelijk zeggen welke het oude en welke het nieuwe foton is. Alleen maar in die zin verstrijkt er geen tijd voor een foton. In alle andere opzichten wel.
Thecis
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Goed inhoudelijk stukje, thanks. Je geeft aan dat je de ene foton niet kunt onderscheiden van de andere. Bijvoorbeeld een 'oude' foton niet van een 'jonge foton'. Je geeft ook aan dat de frequentie iets kan veranderen. Zou hier dan wellicht ook de leeftijd uit kunnen worden gehaald. Of is de frequentieverschuiving (voor zover we nu weten) te willekeurig hiervoor?
erotisi
8 jaar geleden
Ik heb het idee dat je het foton bekijkt vanuit een externe positie. Maar wat ik bedoel is wat je kunt zeggen over de visie vanuit het foton? Kun je dan nog steeds zeggen dat er wel tijd verstrijkt voor een foton? En mocht dat toch niet zo zijn houdt dat dan tevens in dat hij ook geen tijd en afstand kan registreren voor andere deeltjes?
Thecis
8 jaar geleden
@sentla, Door de roodverschuiving (verandering in golflengte) kan je inderdaad bekijken hoe oud het licht is (en dus hoe lang de fotonen onderweg zijn). Echter, als ik met een speciale laser een nieuwe foton maak met exact dezelfde golflengte, polariteit, etc, zijn ze niet meer te onderscheiden. @Erotisi
Einstein deed hetzelfde. Hij ging (in gedachten natuurlijk) op een foton zitten / er naast mee rennen om te kijken wat er zou gebeuren. Die bekeek het ook extern, maar wel up-close-and-personal.
Om te vragen wat er voor het foton gebeurd door ogen van het foton is hetzelfde als vragen hoe een steen zich voelt. Wat betreft de fysische eigenschappen, dat is wat anders natuurlijk. De vraag of er tijd voor een foton verstrijkt, ja, er verstrijkt tijd voor een foton. Alleen gebeurd er verder niets met het foton. Dus er verstrijkt wel tijd, maar het is aan verder niets te merken. Dus ze beleven wel tijd, maar verouderen niet. In die zin is tijd voor fotonen irrelevant. Ze ervaren ook afstand, anders zou er geen beweging zijn voor fotonen. Wat je in een andere reactie aan gaf is dat als je heel hard gaat, je de aarde als een schijf van 17 meter ervaart (ik weet niet of de dikte klopt, maar het achterliggende idee wel). Hier heb je het over een massa (ik in ruimteschip) die heel hard langs de aarde gaat. Deze massa kan de lichtsnelheid benaderen, maar nooit bereiken. Er dan treden er inderdaad items op als time dilution. Voor een foton, die alleen maar met de lichtsnelheid kan reizen, is dit niet van toepassing. Fotonen hebben geen massa, uitsluitend energie. Het feit dat ze geen tijd ervaren omdat ze niet verouderen of veranderen (eigenlijk veranderen ze wel, want de golflengte neemt af), wil niet zeggen dat er geen tijd voor ze verstrijkt. Tijd is een eigenschap van de wereld om ons heen (ruimte-tijd). Ook fotonen ervaren die tijd, alleen ondervinden ze geen hinder van de tijd (zoals eerder gezegd, sterfelijkheid e.d.).
erotisi
8 jaar geleden
Toch ben ik wel benieuwd naar einsteins antwoord op zijn eigen vraag. Weet jij wat hij daarop zou antwoorden?
Je zegt dat het vragen aan foton wat hij ziet hetzelfde is als vragen hoe een steen zich voelt. Ok, maar waarom is wel bekend wat de eigen tijd van een muon is die op de aarde afstormt en niet voor foton. Mocht dat wel zo zijn hoe lang duurt dan de tijd voor een zonfoton om de aarde te bereiken. Mocht dat niet uit te drukken zijn waarom dan niet voor een foton en wel voor een muon?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Thecis volgens mij heeft de leeftijd van een foton geen invloed op de golflengte. Ik denk dat je in de war bent met fotonen die van ver verwijderde objecten komen en daardoor roodverschuiving vertonen. Dit heeft niks met de leeftijd van het foton te maken (hoewel ze wel erg oud zijn) maar komt omdat dit foton een lange reis door een uitdijend heelal gemaakt heeft en daarbij het effect van de uitdijende ruimte heeft opgepikt. Als je een foton eenzelfde levensduur rondjes rond de aarde zou hebben laten draaien zou er niks verandert zijn omdat dit effect lokaal niet merkbaar is. Daarnaast is de eigentijd van een foton nul en omdat er geen tijd voor ze verstrijkt zie ik niet hoe ze afstand zouden moeten ervaren.
Thecis
8 jaar geleden
@mullog.
Is inderdaad een goede aanvulling. In het geval van oude fotonen (die alleen maar vanuit verre objecten afkomstig kunnen zijn) is dit nagenoeg equivalent. Het is in ieder geval hetgeen de mensen zich het gemakkelijkst kunnen voorstellen.
Het laten draaien van fotonen om de aarde heen, zou natuurlijk kunnen als je voldoende spiegels / glasvezel hebt, maar de realiteit waar je dit het meest tegen komt, is uiteraard de situatie waarbij een foton vanuit deep space komt en dus inflatie ervaart. Dit had ik inderdaad iets duidelijker kunnen noemen.
Dus nee, ik ben er niet mee in de war, maar had het wel duidelijker kunnen opschrijven :-) De eigentijd van een foton is weliswaar nul omdat er geen verval optreedt en omdat het foton met de lichtsnelheid reist. Maar als je geen tijd ervaart, ervaar je geen snelheid en dus geen afstand. Het niet ervaren wil niet zeggen dat ze het niet afleggen...
Een foton, of enig object dat met de lichtsnelheid beweegt, zou, als het al enige mogelijkheid tot ervaring zou hebben, alleen een tweedimensionaal statisch universum ervaren. Alle objecten zouden platte pannekoeken zijn met dikte 0, en bovendien uitgesmeerd indien ze (in de 3d-wereld) een snelheid niet parallel aan het foton hebben.
Maar dergelijke objecten kunnen niets ervaren. Niet alleen omdat ze geen bewustzijn en geen zintuigen of meetinstrumenten hebben, maar ook omdat er in het tweedimensionale tijdloze heelal geen communicatiemiddel voorhanden is.
Het heelal heeft dus voor een foton geen leeftijd want het ervaart geen tijd, en ook geen afmeting in z'n eigen bewegingsrichting. Ik weet niet zeker of je kunt zeggen dat het tweedimensionale heelal voor het foton in de richtingen loodrecht op zijn eigen beweging, dus de twee dimensies die er nog van over zijn, een afmeting heeft. Ik wilde eerst zeggen 13,7 Gly, maar dat klopt niet als het foton al 13,23 Gy onderweg is. Want dan was het heelal toen het foton werd uitgezonden veel kleiner dan nu. Maar die kleine afmeting van toen en die grote van nu worden door het foton gelijktijdig "ervaren"!
WimNobel
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
Je zegt dat de grote en kleine afmeting gelijktijdig wordt ervaren. Maar nemen we nu een deeltje dat net iets langzamer gaat dan de lichtsnelheid, dan is de afmeting toch veel groter dan 13,7 want zijn eigen tijd is veel trager, en 'onze' 13,7 is voor hem dan vele malen groter.
Als dat correct is dan is het toch onlogisch dat bij iets wat nog sneller gaat de tijd van 13,7 niet nog veel langer is maar juist gelijktijdig (0-13,7)?
WimNobel
8 jaar geleden
Hij ziet het gelijktijdig als afmeting 0 - 13,7 Gly, dat is ook wat ik bedoel.
Een deeltje dat net iets langzamer gaat dan de lichtsnelheid en 13 Gy onderweg is zal de eigen tijd als veel korter ervaren en dus ook de afmeting van het heelal in zijn bewegingsrichting. Maar de afmetingen loodrecht daarop (dus "opzij kijkend") ziet hij in zeer snel tempo uitdijen van 0 naar 13,7 Gly.
erotisi
8 jaar geleden
Ok, ik begrijp wat je bedoelt. Toch laat je de mogelijkheid open dat het foton twee-dimensionaal kan kijken. Maar waarom die mogelijkheid wel en een drie-dimensionaal niet?
WimNobel
8 jaar geleden
Nee die mogelijkheid laat ik niet open. Een foton kan niets ervaren, om diverse redenen die ik heb vermeld. Het enige dat je kunt zeggen is dat een foton zich in een tweedimensionaal tijdloos heelal bevindt. De vraag is hoe we die twee overgebleven dimensies moeten karakteriseren als het een overlap is van iets dat in de driedimensionale wereld met tijd eerst klein was en later groot werd.