Geeft de algemene relativiteitstheorie ook problemen op extreme grote afstanden ed?

Met zijn honderdste verjaardag, blijkt de zo geprezen ART van Einstein niet overal te werken of in ieder geval voor problemen te zorgen, bijvoorbeeld om de theorie te verzoenen met deeltjes op kwantummechanisch nivo. Maar heeft de theorie ook tekortkomingen op juist grote afstanden ed, of zijn daar de huidige meetinstrumenten niet nauwkeurig genoeg voor?

8 jaar geleden

Antwoorden (1)

Vooralsnog is het juist dat de ART heel goed werkt. Op alle facetten. zoek maar eens op gravitational lensing, waarbij we naar beelden kunnen kijken die achter andere galaxies liggen (ook wel Einstein ringen genoemd).

Overigens is er geen verschil in principe tussen de ART en de SRT. Alleen geldt de ART alleen voor bewegingen met constante snelheid en de SRT voor bewegingen met constante versnelling (waar de constante snelheid natuurlijk ook onder valt, namelijk versnelling 0).

Het enige waarbij de SRT en ART niet werken, is de quantum mechanica. QM en zwaartekracht is niet met elkaar te verbinden. Daar zijn een heleboel mensen heel erg mee bezig om deze twee theorieen met elkaar te koppelen. Dit wordt de unification theory genoemd (en knutselt men met snaartheorie een heleboel dimensies aan elkaar om te kijken is dit gecombineerd kan worden).

Voorheen waren er 5 verschillende snaartheorieen (die wiskundig allemaal klopten), dit is inmiddels al terug gebracht tot 1 snaartheorie (die wiskundig de 5 combineerde, dit was al een doorbraak). Dit wordt M-theory genoemd.

Het probleem is alleen dat de snaartheorie wiskundig wel kan kloppen, maar nog niet met experimenten aangetoond kan worden. Dus er is nog geen fysiek bewijs. Maar dit was met Einstein's RT in het begin ook. Dat heeft ook jaren geduurd voordat er bewijs was.

maar voor het antwoord op je vraag, zwaartekracht is iets wat juist op zeer grote afstanden werkt (in de macroscopische wereld) en dat wordt beschreven door de RT. Dus RT geeft geen problemen met extreme afstanden.

(de problemen die het geeft is op a) lokaal niveau bij zwarte gaten, maar daarvan weten we gewoon niet wat er binnen gebeurd) en b) op zeer microscopische niveau waarbij je in het gebied van de QM komt).
Thecis
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
Wat betreft die zwarte gaten problematiek, is dat nu juist een macroscopisch (van de grote afstanden en snelheden) of toch weer een microscopisch probleem voor de art?
Thecis
8 jaar geleden
Het is geen probleem voor de RT. De hele theorie beschrijft de zwaartekracht en daaruit volgde dat er anomolies moeten voorkomen waar de zwaartekracht zo groot is dat de ontsnappingssnelheid groter is dan c. Uit mijn hoofd heeft iemand dat gekscherend als "a black hole" genoemd en dit is als geuzennaam gehanteerd. Want deze dingen bleken inderdaad te bestaan! Dus het is helemaal geen probleem voor de RT. Het werd al voorspeld aan de hand van deze theorie en ze zijn inderdaad aangetoond. Alleen het "probleem" met BH is dat er geen informatie uit komt (wel uit de accretion disk natuurlijk, maar niets vanuit achter de event horizon). We weten dus net wat er zich binnenin een zwart gat afspeelt (waarbij ik dan even alles binnen de event horizon het zwarte gat noem. Feitelijk is het zwarte gat de massa in het centrum van waar de anomolie en de event horizon het punt waar de ontsnappingssnelheid groter dan c wordt. Maar dan gaan we wel heel erg op de exacte definitie in...).
Het is gewoon een raadsel wat er binnenin een zwart gat gebeurd. Maar dat ze er zijn, is geen probleem voor de RT, de zwarte gaten zijn zelfs voorspeld door de RT.
erotisi
8 jaar geleden
anomolie=anomalie?? Ik kom dat woord zeer weinig tegen maar wel op de volgende site waarvan ik de betekenis niet zo 123 kan achterhalen: http://forum.fok.nl/topic/572215/8/25 Welke bedoel je dus?
Thecis
8 jaar geleden
Ik bedoel het engelse Anomaly
https://en.wiktionary.org/wiki/anomaly#English https://translate.google.nl/#en/nl/anomaly
Eigenljik gewoon een afwijking tov normaal of van wat je verwacht, maar zie voor de uitgebreide uitleg de eerste link. Toendertijd was het zwarte gat een afwijking waarvan men niet wist wat ze er mee aan moesten. Kon zoiets uberhaupt bestaan??
Antwoord daarop is ja, en het is heel normaal zelfs, een zwart gat. Toendertijd een afwijking, een anomaly, tegenwoordig nog steeds speciaal, maar niet heel bijzonder (in de zin van veel voorkomend).