Op welke wijze maakt de aarde radiosignalen?

Ik hoorde gisteren dat de aarde radiosignalen richting de ruimte stuurt. Maar hoe worden deze 'gemaakt'? Komt dat door het aardmagnetisch veld?
Het klonk als een zingend vogeltje.

8 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (3)

Met een radiozender en een antenne. Bijvoorbeeld bij de Arecibo Planetary Radar in Puerto Rico. Een schotelantenne van 305 meter in doorsnee. De signalen kunnen in principe tot een afstand van 200.000 lichtjaar worden ontvangen. Er is alleen een klein minpuntje.... daar doet het signaal 200.000 jaar over om er te komen...
Ze kunnen daar signalen uitzenden met een vermogen van 20 TW.
Dat is best veel :)

https://en.wikipedia.org/wiki/Arecibo_Observatory
escape
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
Het zou kunnen dat je antwoord goed is maar ik weet het niet zeker.
Kijk, het gaat om het onderstaande fragment, maar ik kan uit het interview niet goed opmaken of dat nu natuurlijke signalen van de aarde zijn of inderdaad zoals in jouw antwoord door radiozenders? npo.nl/de-wereld-draait-door/26-11-2015/VARA_101375325/POMS_VARA_2605202?npo_cc_skip_wall=1&npo_cc=na&npo_rnd=77772991 minuut 41:25
escape
8 jaar geleden
Mijn antwoorden zijn vrijwel altijd goed, ga daar maar van uit. De aarde is geen radiozender.
erotisi
8 jaar geleden
Dat is toch prettig leven als je zoveel zelfvertrouwen hebt! Mag ik vragen hoe u zo zelfverzekerd kunt zijn?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
@escape
De aarde heeft een magnetisch veld, sterker nog een BEWEGEND magnetisch veld. Er zullen dus vast ook wel wervelstromen optreden als gevolg van dat veld. Waarom zouden die niet niet tot gevolg hebben dat er fluctuaties (zij het heel zwak) in het radiospectrum kunnen ontstaan ? (geen idee of het werkelijk zo is, maar ik zou het me zo voor kunnen stellen)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je bedoelt op natuurlijke manier ? Google dan Maxwell , vonkinducator . Foto - elektrisch effect ( tijdens onweer ?). Door mensen bewust ?met een ritme . Ja er worden op meerdere plekken op de wereld bewust signalen de ruimte ingezonden
Ieder lichaam produceert straling verspreid over het hele elektromagnetische spectrum op grond van zijn temperatuur. Voor aardse temperaturen, dus ook voor de aarde zelf, ligt de piek van die stralingsverdeling in het infrarood. De flank van die verdeling naar de langere golflengtes toe reikt echter in het radiogebied. Omdat de atmosfeer en de bovenste lagen van het aardoppervlak ondoorzichtig zijn voor infrarood maar doorzichtig voor radio, komt relatief veel radiostraling naar buiten. Datzelfde geldt ook voor de andere planeten. Maar omdat die een andere temperatuur- en dichtheidsverdeling hebben, komt er een ander radioprofiel uit. Zo heeft iedere planeet zijn eigen radio "vingerafdruk". En dat is wat Dijkgraaf gisterenavond liet horen.
Daarnaast heeft Jupiter nog een andere bron van radiostraling, namelijk synchrotronstraling. Dit heeft te maken met het sterke magneetveld. Hoewel de aarde ook een magneetveld heeft, produceert hij voorzover ik weet geen synchrotronstraling. Wel zijn er vanaf de aarde natuurlijk nog de door menselijke techniek geproduceerde signalen, maar daar ging de vraag niet over en het college van Dijkgraaf ook niet.
WimNobel
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
Je zegt dat de aarde dus radiogolven uitzend op grond van zijn temperatuur en dichtheidsverdeling. Toch is dat niet wat prof. Dijkgraaf zei. Hij zei dat die radiogolven ontstaan doordat geladen deeltjes zich langs de magnetische velden van de aarde bewegen. En als je dat geluid zo hoort, wat heel onregelmatig is, lijkt het misschien ook logischer dat het door die geladen deeltjes (zonnewind, kosmische straling?) komt omdat die misschien ook een wat onregelmatigere interactie vormen met het aardmagnetisch veld zoals je ook kunt zien bij het noorderlicht wat ook vrij onregelmatig is. Ik weet dus niet of je antwoord correct is, maar ik vraag me wel af of eventuele radiostralen die afkomstig zijn door de aardse temperatuur ook zo'n onregelmatige patroon zullen geven en met dezelfde intensiteit.
WimNobel
8 jaar geleden
Ja je hebt gelijk. Ik heb het afgespeeld op uitzending gemist en het gaat inderdaad over radiogolven opgewekt door elektronen die in het aardmagnetisch veld versneld worden. Synchrotronstraling dus. Nu is dus nog de vraag of de thermische component, die Dijkgraag niet noemt, ook een bijdrage aan het hoorbare signaal levert.
In de wereld leert door werd dit onderwerp behandeld. Iedere hemellichaam maakt zijn eigen radiobeeld. Op aarde gebeurt dit doordat geladen deeltjes de atmosfeer binnendringen in de banen van het magnetisch veld. (Vergelijkbaar met noorderlicht).