hoe worden planeten vernietigd?

Voor mijn werkstuk wil ik weten hoe planeten vernietigd worden, worden ze verbrand door een ster, of zijn er veel meteoren?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.1K
erotisi
8 jaar geleden
Hun bijbehorende ster zal ze wel verzwelgen is het niet door de zwaartekracht dan wel door opname door een groeiende rooie reus zoals onze aarde de zon zal kunnen worden behapt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@erotisi Beweer je nu dat de zon zo groot kan groeien dat deze op een gegeven moment de aarde verbrand? Of zo hard aantrekt dat deze de zon ingetrokken wordt? Dat deze door implosie/explosie de aarde zal vernietigen is me bekend, maar dit is nieuw voor me. Ik kan me dit bij andere veel grotere sterren voorstellen maar de zon icm de afstand tot de aarde lijkt me dit niet mogelijk.
erotisi
8 jaar geleden
Een ster waar buiten de kern een fusieproces plaatsvindt, produceert meer energie dan daarvoor en zwelt enorm op. Doordat door het opzwellen de oppervlaktetemperatuur daalt wordt de ster een rode reus. Als de zon over ongeveer 5 miljard jaar in dit stadium komt wordt zij zo groot dat de buitenste lagen tot ver voorbij de baan van Venus, en misschien zelfs tot voorbij de baan van de Aarde zullen reiken.https://nl.wikipedia.org/wiki/Rode_reus
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ah ok. Begrip rode reus blijkbaar altijd verkeerd opgevat (dacht gewoon een grote ster), maar het is dus een stadium...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Uit eindelijk worden we allemaal in een zwart gezogen . Planeten , zonnen , sterren alles . Of we blijven uit dijen maar de zonnen zullen uitdoven en dus de planeten gaan zonder zon zwerven op zoek naar een nieuwe baan . Dus zwervers zonder baan .
Thecis
8 jaar geleden
@MrTomaat
@ Erotisi Een rode reus is inderdaad een grote ster, zoals Antares, Canis Majoris of de nieuwe winnaar UY Scuti
(https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_largest_known_stars) Echter is het inderdaad een stadium van het leven van de ster waar deze in zit (zoals erotisi al zei).
Dan zal de zon voorbij de ring van aarde groeien tot ca 256x de straal van de zon (van wat het nu is).
http://www.universetoday.com/12648/will-earth-survive-when-the-sun-becomes-a-red-giant/ Dit is ook de reden dat die gigantische sterren helemaal niet zo zwaar zijn, Canis Majoris wordt geschat op zo'n 15 - 35x de massa van de zon
https://en.wikipedia.org/wiki/VY_Canis_Majoris Sterren die 8x of meer de massa van de zon hebben, worden red hypergiants and krijgen een supernova waarna het een neutronenster (pulsar) wordt of een BH. Na de nova van onze zo'n wordt het een witte dwerg (zo uit het hoofd). Alle classificaties die we aan sterren hebben gegeven, komt vanuit het feit dat we om ons heen kijken. En met zoveel miljoen sterren, zie je ook alle levensfases van sterren voorbij komen. Vandaar dat zowel het type Rode Reus, als de ster-levensfase Rode Reus bestaat, simpelweg omdat het hetzelfde is.
WimNobel
8 jaar geleden
Dat de zon zal opzwellen tot een rode reus en zo groot worden als de huidige baan van de aarde, dat klopt absoluut. Toch is het niet zeker dat de aarde dan verzwolgen zal worden, want mogelijk is de aardbaan tegen die tijd groter geworden. En ook als hij verzwolgen wordt, betekent dat niet noodzakelijk het einde van onze planeet. Er zijn witte dwergsterren met planeten bekend. De enige verklaring die hiervoor bedacht is, is dat deze ster, die daarvoor het rodereuzenstadium had doorlopen, de planeten had verzwolgen maar dat ze in de ijle buitenlagen van de ster gewoon zijn blijven bestaan. Toen die lagen afgestoten werden en de witte dwerg ontstond, kwamen ze weer tevoorschijn.

Antwoorden (2)

Meteoren zullen zelden de vernietiging van een hele planeet veroorzaken. Elke planeet roteert rond een ster (de aarde rond de zon) en elke ster straalt aan het einde van zijn levenscyclus, wanneer de nucleaire brandstof van de ster op raakt, voor een periode een hoeveelheid warmte uit die duizenden malen groter is dan die van de zon nu. Planeten die dicht bij de ster staan worden daardoor verzwolgen, maar als de planeet verder van de ster staat zal hij niet worden vernietigd. Die verwachting geldt althans voor onze zon en de haar omringende planeten, waaronder dus de aarde.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Evenals sterrenstelsels en sterren kunnen planeten met elkaar in botsing komen, waarbij er wel sprake van vernietiging zal zijn. Ook kan een planeet (bij voorbeeld als een andere ster de ster nadert waarom deze draait) uit haar baan getrokken worden en door een ster verzwolgen worden. Ook kan een zwart gat een planeet opslokken, het effect is ook dan vernietiging. Tenslotte kan een planeet, als deze heel dicht bij een ander zeer zwaar object komt (een andere planeet, een ster), door de getijdenwerking uiteen vallen (de planeet barst doordat de interne spanningen extreem groot worden).

De kans op elk van deze gebeurtenissen, dus ook die op de vernietiging van planeten in het algemeen, is (in ons deel van ons melkwegstelsel) uiterst gering. Nabij het centrum van de melkweg is die kans veel groter, net als in bolvormige sterrenhopen. Wat voor het botsen van sterren geldt, geldt ongeveer ook voor het botsen van planeten; alleen de wijze van vernietiging wijkt af. Er is vrij recent in het sterrenbeeld Stier een botsing van planeten waargenomen, zie bron 2.