welke plant maakt het meeste zuurstof?

Ik zoek voor school uit hoe je op een andere planeet zou kunnen wonen. Een van de dingen die je nodig zou moeten hebben is dat je zuurstof moet maken, wat zou hier de beste plant voor zijn?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.5K
Cryofiel
8 jaar geleden
Planten maken zuurstof uit koolstofdioxide en water. Ze breken de moleculen daarvan kapot. Koolstofdioxide breekt dan op in zuurstof en koolstof; water breekt op in zuurstof en waterstof. Het meeste zuurstof is voor de plant nutteloos afval en wordt dus geloosd in de atmosfeer. De plant doet dit allemaal om aan koolstof en waterstof te komen. Die voegt de plant samen tot koolwaterstoffen, die als bouwstof dienen. Als je dus planten zoekt die zoveel mogelijk zuurstof maken, heb je planten nodig die zoveel mogelijk koolstofdioxide en water omzetten in koolwaterstoffen. Omdat die koolwaterstoffen worden gebruikt voor de groei, zijn dat de planten die het snelste groeien. Ga dus op zoek naar de planten met de snelste groei. Niet persé in de hoogte, maar in aantal kilogrammen. De snelste groeiers produceren noodzakelijkerwijs het meeste zuurstof.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is uit de vraag niet duidelijk of je een plantensoort bedoelt (zoals een grassoort waarvan je dus heel veel exemplaren nodig hebt), of echt 1 exemplaar; in het laatste geval kom je beslist bij bomen uit.

Antwoorden (1)

De hoogste zuurstofproductie is te vinden bij onder meer de zogeheten C4-planten in de tropen.Bekende C4-planten zijn mais, suikerriet en gierst. De meeste behoren tot de grassen.