Heeft iemand er een idee van wat die witte lichtbollen waren die noordelijk van Amsterdam van links naar rechts bewogen op 10 februari?

Iemand postte het op Facebook en ik vroeg me af of er nog getuigen waren en of iemand er een verklaring voor had. Deze foto werd genomen vanaf Ceintuurbaan in Amsterdam, richting het noorden kijkend.

Toegevoegd na 32 seconden:
(zie afbeelding)

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.3K
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Weerspiegeling van meerdere lampenbollen in het raam.
Reddie
8 jaar geleden
Misschien zelfs maar één bol.
Dubbel glas geeft maar liefst 4 reflecties.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Duidelijk een weerspiegeling in glas. Je ziet iets naar beneden/rechts 3 witte puntjes die ook een reflectie van de heldere bol(len)links boven. Zou me niets verbazen als het een lamp in de kamer is waar de fotograaf zelf staat.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
En die lamp beweegt? Er was gewoon een inbreker, die wist dat de bewoner een amateur-astronoom was, of een ufo-believer. Of... wacht even.. het was iemand met een
telefoon, die zijn LED automatis aan liet gaan in het donker. Bewoog zelf, en werd des te meer getriggerd om door te filmen, en naar het raam te lopen. Maar waarom begon die dan te filmen?

Antwoorden (3)

Het zouden lichtbundels zoals spotlights kunnen zijn die vanaf de grond naar de wolken worden gericht. De wolken weerkaatsen dan dit licht en zo ontstaan deze "spots". Indien dit zo is, is het wel gek dat er geen lichtspoor is. Het kunnen ook drones zijn van iemand die een grap uithaalt om mensen te foppen. Heel misschien is het ook een hoax, dat mensen op de computer deze foto hebben bewerkt. Dat is tegenwoordig niet meer zo moeilijk.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het ziet eruit als lens-effecten. Reflecties tussen delen van de lens, een effect waar sommige cineasten dol op zijn met hun 21-delige zoomlenzen. Hier zijn het maar 3, dat is een bescheiden zoomlens of zelfs een vaste-brandpunt-lens, of alleen de voorste 3 elementen krijgen een dat licht, de rest zit dieper in de koker.

Er is denk ik 1 sterke lichtbron, net buiten beeld. Kijk maar eens naar 3 andere 'lichten' (veel zwakker) iets uit het midden van de foto. Net zo op een rij, in dezelfde richting.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Mijn eerste idee was dat dit drie lampen zijn weerspiegeld in een raam. Dat zie je vaker bij ufo-foto's, maar je ziet in deze foto ook 'lens flares', de drie puntjes meer naar onder en meer naar rechts. Dat is een weerspiegeling in de lens van het fototoestel en treedt alleen op als de lichtbron erg sterk is.
Ook lijkt er onderaan een soort weerspiegeling te zijn.
De afstand is eigenlijk niet te schatten. Het klan een groot iets ver weg zijn, maar ook een klein iets dichtbij.
Ik denk dat het een drie-dubbele opname is van de volle maan.
Je zou dit kunnen nagaan als je de positie en tijd en datum weet.

Toegevoegd na 3 minuten:
In 2016 was het volle maan op 24 januari en 22 februari, maar hoe betrouwbaar is de datum die jij opgeeft?