Wat is het verschil tussen een nieuwe maan en een zonsverduistering?

Een zonsverduistering is als maan tussen de zon en de aarde komt te staan.
Het is dag bv in Europa en de maan zorgt voor schaduw op Europa = zonsverduistering.

Maar een nieuwe maan is dat de volledige waarneembare kant van de maan niet belicht wordt. De maan staat met zijn rug naar de zon, om het zo te zeggen. Het is nacht en je ziet de maan niet.

Is dat dan niet hetzelfde?

--> zonsverduistering = nieuwe maan?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.3K
Erna55
8 jaar geleden
http://www.virtueelpracticumlokaal.nl/maanfase_nl/Maanfase_nl.htm
Hier kun je een filmpje bekijken.

Antwoorden (2)

Een zonsverduistering vindt altijd plaats bij Nieuwe Maan! Dat niet iedere Nieuwe Maan ook een eclips oplevert heeft te maken met het feit dat het vlak waarin de Maan om de Aarde draait een hoek maakt met het vlak waarin de Aarde om de Zon draait (de ecliptica). Hierdoor staat de Maan vanaf de Aarde gezien bij Nieuwe Maan meestal net boven of net onder de Zon.

http://hemel.waarnemen.com/FAQ/Zon/007.html
8 jaar geleden
Het verschil is dat een zonsverduistering altijd plaatsvindt tijdens nieuwe maan, maar dat niet iedere nieuwe maan zorgt voor een zonsverduistering.
Je eerste 4 zinnen zijn geheel correct, als je de met rug van de maan bedoelt, de kant die we nooit zien, en zijn gezicht de kant van de maan die we altijd zien.
Je laatste zin klopt echter niet.
Het is overdag, en de zon schijnt, maar je ziet de maan niet omdat de zon tegen de achterkant van de maan schijnt, en wij naar de niet beschenen, en dus donkere kant kijken.
Reddie