Hoe nemen we sterrenstelsel miljarden lichtjaren van ons vandaan weer?

Hey,

Ik las in een artikel dat het verste sterrenstelsel van ons vandaan dat ooit is waargenomen, zich 13 miljard lichtjaren van ons vandaan bevind.

13 miljard lichtjaren... dat is immens, dat is ruim 123,5 * 10^21 km van ons vandaan... Om t maar even in een visueler getal te zetten: 123.500.000.000.000.000.000.000 km

Hoe nemen wij dit soort stelsels waar? Ik geloof niet dat er telescopen zijn die dat soort afstanden kunnen overbruggen.

Alvast bedankt voor het antwoord! Ik ben benieuwd.

Gr, Jesse

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Erna55
8 jaar geleden
Je aanname over telescopen klopt niet.

Antwoorden (1)

Telescopen zijn over het algemeen niet sterk genoeg om zulke verre sterrenstelsels te vinden. Daarom maakten de onderzoekers gebruik van een techniek die Albert Einstein een eeuw geleden al presenteerde: de zwaartekrachtlens. Hierbij zorg de zwaartekracht van een middelste object dat precies op één lijn ligt met de waarnemer en het object dat onderzoekers willen waarnemen dat het licht van het waar te nemen object wordt versterkt. In deze situatie bevond zich tussen de waarnemer en het stokoude sterrenstelsel een enorm cluster van sterrenstelsels dat het verre sterrenstelsel zo’n vijftien keer helderder en dus zichtbaar maakte.

http://www.scientias.nl/mogelijk-het-verste-en-dus-ook-oudste-sterrenstelsel-ooit-ontdekt/

Toegevoegd na 9 minuten:
De betrokken telescopen zijn vaak de in samenwerking met de Spitzer telescoop werkende Hubble telescoop.
"Door de actieve stervormingsgebieden gloeit het sterrenstelsel GN-z11, waardoor Hubble het stelsel relatief makkelijk kon spotten."

Maar met de nieuwe James Webb telescoop wordt het in de toekomst nog makkelijker.

http://www.scientias.nl/hubble-verbreekt-afstandsrecord-verste-sterrenstelsel-gespot/
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dankje, ik vond het antwoord nogal onduidelijk, maar heb hierdoor wel m'n antwoord kunnen googelen. Voor degenen die nog wat toelichting nodig hebben: "Licht uit het sterrenstelsel zou de aarde normaal niet bereiken – het staat zover weg dat onze telescopen niet sterk genoeg zijn om het stelsel te bekijken. Onderweg scheert het licht langs een tweede sterrenstelsel; de lens. Het lens-stelsel bevat niet alleen sterren en gaswolken, maar ook donkere materie. Die oefent wel zwaartekracht uit, maar licht kan er gewoon doorheen. De zwaartekracht van het stelsel buigt de lichtstralen af tot ze bij de aarde samenkomen. Daar kunnen wij door de bundeling het licht van het verre stelsel toch zien." Als ik het dus goed begrijp gebruiken we hier geen speciale technieken voor, maar maken we slechts gebruik van dit natuurverschijnsel.
WimNobel
8 jaar geleden
Ja al die verre stelseltjes worden zichtbaar doordat er een zwaartekrachtslens helpt het licht te versterken.
Als sterrenkunde-amateur wordt mij vaak gevraagd "hoe ver kun je nou met zo'n telescoop kijken?". Eigenlijk is dat geen goeie vraag. Wel kun je vragen wat is het zwakste object dat je nog kunt zien. Er zijn heel nabije sterren die toch te zwak zijn om te zien en er zijn hele verre die wel helder genoeg zijn.
Gelukkig zijn er aan de rand van het zichtbare heelal, dat is dus zo ver als het licht in de leeftijd van het heelal heeft kunnen reizen, genoeg stelsels die met hulp van zo'n zwaartekrachtslens bestudeerd kunnen worden. Daardoor hebben we een goed beeld van hoe stelsels zich in die tijd vormden. Ongetwijfeld zal het record verre stelsel nog een paar keer gebroken worden. 13,1 13,2 13,3 miljard lichtjaar… Maar dan houdt het een keer op want bij 13,7 komen we in de mist van het geïoniseerde heelal terecht, dat is dus voordat de ruimte doorzichtig werd.
Het juiste antwoord op de vraag "Hoever kun je kijken?" is dus 13,7 miljard lichtjaar. En daarbij maakt het niet uit hoe groot de telescoop precies is. De beperking zit in de leeftijd van het heelal.