Wat gebeurd er als je ademt in het heelal?

Als we op Aarde ademen, dan worden je longen gevuld, en dan hoor je ook de lucht op het moment dat je inademt.

Wat gebeurd er als je in het heelal probeert te ademen? Gaat je borstkas dan ook op en neer? En wat gebeurd er uberhaupt als je probeert in te ademen?

7 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Aangezien er geen (lucht) druk is zullen je longen exploderen. (Beetje lucht wat in je longen zit zal enorm uitzetten).
Thecis
7 jaar geleden
@moordigger
Je lijf kan nog wel wat aan, je longen zullen niet zo snel exploderen (maar het effect zal wel net zo pijnlijk / dodelijk zijn, maar wellicht dat we hetzelfde bedoelen). De lucht zal uit je longen weggezogen worden. Doordat de luchtdruk is je longen extreem laag wordt, zal het kookpunt van water ook enorm dalen, oftewel, je bloed in je longen begint te koken en de longblaasjes zullen direct knappen.
De huid zal waarschijnlijk de druk wel aankunnen (daar zijn de "professionele"wel ietwat verdeeld over trouwens), maar overal waar vocht in aanraking komt met de buitenwereld, zal het gaan koken. Ogen, neus, mond zullen direct ernstig beschadigd worden. Dood zal erg snel tot direct intreden. Niet een aanrader. Meest frapante, deze effecten vinden plaats op slechts 500 km afstand (gokje, wellicht bij minder al). Dat is pak m beet de afstand van Utrecht naar Parijs...

Het beste antwoord

Je borstkas "gaat" niet op en neer. Dat doe je zelf met je bortstspieren en je middenrifspier.
In het heelal werkt dat precies zo, maar in het luchtledige komt er natuurlijk geen lucht in.
Dat betekent dat je heel snel het loodje legt wegens zuurstofgebrek.
Overigens gebeurt dat ook allemaal onder water. Maar omdat water zeer veel dichter is dan lucht gaat het in- en uitstromen heel erg langzaam. En omdat water voor een mens veel te weinig zuurstof bevat ga je dus ook snel dood.
In het luchtledige gebeurt er nog wel meer. Je explodeert, omdat je lijf geen tegendruk van de lucht krijgt. Zelfs als je eeen ruimtepak aan hebt met een klein gaatje, puilt je lichaam daar door heen. Elke beschadiging is fataal.
Reddie
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat van het exploderen valt wel mee. :)
Leuk filmpje wat het een en ander uitlegd (wel in het Engels).
https://www.youtube.com/watch?v=pm6df_SExVw