De Aarde draait om de Zon in dezelfde tijd dat ze 366,26 maal om haar eigen as draait. Deze tijdsduur wordt een siderisch jaar genoemd. Omdat de rotatie van de Aarde om haar as en de baan van de Aarde om de Zon dezelfde richting volgen (vanaf de noordpool gezien tegen de wijzers van de klok in) is de lengte van het jaar in zonnedagen gemeten precies één dag korter, namelijk 365,26 dagen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De snelheid waarmee jouw plaats op de Aarde rond de as van de Aarde draait. De Aarde heeft een diameter van 12.756 km en draait rond zijn as (ten opzichte van de sterren: de siderische periode) in 23 uur en 56 minuten. De snelheid hangt af van je positie op Aarde. Aan de evenaar draait de Aarde met 1670 km/h of 0,46 km/s. Hoe verder je van de evenaar vandaan gaat, hoe langzamer de draaisnelheid wordt, en het is nul aan de polen. Op 51 graden breedte (noord of zuid, dat maakt niet uit) is de draaisnelheid aan het oppervlak pakweg 1050 km/h. De richting van deze snelheid draait in ongeveer een dag 360 graden rond, en is op elk moment dus in een richting tegengesteld aan die van ongeveer 12 uur geleden.

http://www.astro.uu.nl/~strous/AA/nl/antwoorden/beweging.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ongeveer 17000km/uur.