Een hele zware depressie.

Toegevoegd na 7 minuten:
De atmosfeer van Jupiter is vol zware gassen. De luchtstromen bereiken subsonische waarden. Maar door het snelheidsverschil tussen de atmosfeer en de planeet gaat de luchtlaag rollen als een rupsband (conveyor-principe). De rode vlek is waar de luct wordt terug gezogen naar de oppervlakte om het vacuum op te vullen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is een soort 'storm'.
Wat je 'ziet' op foto's van Jupiter, is niet de oppervlakte van de planeet, maar de atmosfeer. Zoals je op een foto van de aarde voornamelijk wolken ziet. Alleen is het daar geen ijle lucht met zuurstof en stikstof enzo maar allerlei (deels vloeibare !) lagen waterstof en helium. Die 'lucht' is voortdurend in beweging, en blijkbaar is er op een plek al eeuwenlang één flinke storm actief. Die zien wij als een rode vlek in de schijnbaar stilstaande 'ringen' en wervelingen.
Maar schijn bedriegt ; ze staat beslist niet stil. Het oppervlak beweegt voordurend, en er ontstaan wel degelijk ook nieuwe stormen, en deze zal op een gegeven moment ook echt weer gaan liggen.
Meer info over Jupiter in de link.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk nu heeft Marleen alweer Wikipedia voor je opgezocht. Lief van haar hoor. Maar dat kan je ook zelf. Dit is zo n makkelijk opzoekwoord. Gewoon Jupiter bij Google en het rolt er weer uit.

Deze vraag voegt echt niets toe aan ons collectief kennen en kunnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het schijnt dat dit een al eeuwen durende storm is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De grootste orkaan in ons zonnenstelsel.