De elementen die op aarde voorkomen komen ook gewoon elders in het universum voor. Het zou dus een ontzettend mirakel zijn als goud en diamanten (wat gewoon samengeperst koolstof is, een veel voorkomend element) alléén op aarde voor zouden komen. Zonder elders te zijn geweest zou ik hier dus positief op durven antwoorden.

Komt bij, dat spectraalmetingen indicatie geven van alle stabiele (dus niet de synthetische met korte levensduur) elementen elders in de ruimte. Dus is er zelfs positief bewijs voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja in de hemel. ''paradijs'' Daar kan je ze gratis te vinden wat je ook wilt... Diamant, goud, geld noem maar op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja hoor. De vorming van diamant vind plaats in koolstof rijke omgeving bij hoge druk & temperatuur. En koolstof is een algemeen element. Ook elemaenten zoals goud zijn gewoon in het heelal te vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja hoor. Diamant niet noodzakelijk fossiel materiaal en niks anders dan een kristallijne vorm van koolstof. Hetzelfde geld voor andere mineralen (en elementen). Die materialen vinden is een ander verhaal natuurlijk. Vooral van Mercurius wordt verwacht dat het vrij hoge concentraties van zwaardere elementen als goud en platina heeft.
Voor fossiele materialen als steenkool ed. geld dat niet. Daar heb je een plek met leven voor nodig.

Maar ter vergelijking: de astroide die verantwoordelijk wordt gehouden voor het uitroeien van de dinosauriërs had een heel hoog gehalte aan iridium en heeft een laagje over de hele planeet achter gelaten. En in gevonden meteoriet fragmenten worden behoorlijke hoeveelheden van verschillende mineralen gevonden.

Mineralen die op Aarde heel zeldzaam zijn hoeven dat op andere plaatsen in het zonnestelsel (laat staan evt. andere zonnestelsels) helemaal zo zeldzaam niet te zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In ieder geval goud is al ontstaan bij de wording van oa. de aarde uit een supernova en is dus zo oud als de aarde zelf.
Toch is goud wellicht ook op andere planeten niet veel voorhanden aan of in het oppervlak.
Omdat goud zwaar is zou het me niet verbazen als dit , samen met metalen als platina , osmium en palladium opgelost is in de vloeibare ijzermantel.
Met hun enorme dichtheid zal het zinken in andere vloeistoffen , ook als dat ijzer is.
Het zal er waarschijnlijk een legering mee aangaan onder die extreme omstandigheden.
Het kan dus zijn dat er best wat edelmetalen in onze aarde zitten.