is een ecosysteem op de maan mogelijk?

d.m.v. eerst breng je lucht dan water dan dieren dan fabrieken, enz. enz.
(op het laatst de mensen)

Toegevoegd na 20 seconden:
in theorie natuurlijk

Toegevoegd na 5 minuten:
zoals gezecht wordt: mars mag ook

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

waarschijnlijk niet. De zwaartekracht op de maan is niet hoog genoeg om een atmosfeer te creeren die dicht genoeg is.

Voor Mars worden er serieus berekeningen uitgevoerd. Daar lijkt het dat met een eeuw ontwikkelingstijd een atmosfeer gevormd zou kunnen worden die genoeg zuurstof bevat om leven van aarde daar mogeliojk te maken.

Toegevoegd na 26 minuten:
[uiteraard kan je wel in de vorm van overlevingskoepels ed werken; Dan kom je uit op zaken zoals biosphere 2 project in Arizona]
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De term ervoor is,dat je de maan zou moeten terraformeren,ofwel de maan zó zou moeten omvormen,dat die een eigen atmosfeer krijgt,eigen flora( planten,bomen,enz.) ,een eigen fauna(dieren) krijgt,dat de maan ook eigen rivieren,meren en zelfs zeeën krijgt.

Helaas is de zwaartekracht van de maan té zwak om een eigen atmosfeer te kunnen vasthouden.

Dus zullen we in de toekomst grote koepelvormige,kunstmatige daarbinnen gevormde atmosferen moeten maken en ook een ---inderdaad wél ingevoerde--- flora en fauna daarbinnen.

Wanneer we in staat zijn om vele van die kunstmatige koepelsteden op de maan met elkaar via enorme buizenstelsels,waar ook lucht enz. in zit,met elkaar te verbinden,zou je kunnen spreken van een soort terraformatieproces van de maan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en dan nog de zwaartekracht generator uitvinden en voila...atmosfeer behouden. :-))
think big... toch?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tsonge jonge, goed antwoord...voor een 15 jarige!(met een zoontje)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ok,hártstikke bedankt! ja,ik heb enorme belangstelling voor sterrenkunde enzo en ik hoop hier later,na het atheneum,in verder te gaan studeren.
probeer altijd zo goed en netjes mogelijk m'n antwoord te geven,maar nogmaals,héél hartelijk tnx! ;D
Gezien het kostenaspect vrijwel onmogelijk, technisch zou het wel mogelijk zijn, maar dan moet je denken aan bijvoorbeeld een maanbasis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Maan kan later nog wel van nut zijn voor de Aarde in verband met energievoorziening , delfstoffen of als nucleair stort.
Maar als er een ecosysteem wordt gecreëerd zal het een gesloten systeem worden , een deel van een maan basis?
Voor de rest is en blijft de Maan zo dood als een pier.
De temperaturen zijn daar niet zo vriendelijk als ze lijken van op Aarde ….Een temperatuurschommeling van 260°C op 1 dag . Op gunstige plaatsen zo’n 100°C en ‘s nachts -160°C. Op ongunstige plaatsen is de Maan kouder dan Pluto …..tot -248° C (dertig graden boven het absolute minimum) , maakt onze Maan tot het koudste object in ons Zonnestelsel.De aantrekkingskracht is te klein om iets van atmosfeer vast te houden..De hemel is er ook stikdonker.En onze Maan is niet zo klein : met 152.000.000 km²….nog altijd 16 maal de oppervlakte van de Verenigde Staten .’t zou nogal een werk zijn om daar een atmosfeer rond ouwen.
Nee vergeet het : de Maan is dood !
Mars daarentegen is een heel ander geval en daar zijn mogelijkheden voor een eco-systeem …
Een open ecosysteem zal iets van zeer lange adem kunnen worden …hoewel sommigen op National Geographic Channel er lyrisch over doen .Maar het zou praktisch mogelijk kunnen worden…Hoewel ik me de vraag stel , dat we ooit in staat zullen zijn in enkele honderden jaren een eco-systeem (met zuurstof) te kunnen ontwikkelen ,daar waar de Aarde er vele honderden miljoenen jaren heeft over gedaan? Een handvol wetenschappers beweren van wel …maar vooral uit de populair wetenschappelijke hoek. Ik hou het vooralsnog op een beperkt experimenteel systeempje voor de volgend honderd jaar….als dat maar al betaalbaar is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik hoop dat het hele economische stelsel zodanig verandert, dat het niet meer zo zeer op geld draait allemaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik ook