Is een 'shrink' eigenlijk wel een psychiater?

In Amerikaanse films en televisieseries gaan mensen vaak naar een shrink, en dit wordt dan vertaald als psychiater. Maar een psychiater is een arts, die mag medicijnen voorschrijven aan mensen die een psychische stoornis of een depressie ed hebben. Als je wilt praten over wat er niet lekker loopt in je leven dan ga je naar een psycholoog. Is dat een hardnekkige vertaalfout of kijkt men er in Amerika anders tegenaan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
21.3K

Het beste antwoord

Oorspronkelijk was shrink de benaming voor een psychiater, maar het woord is over de afgelopen 20 jaar (eigenlijk met het populair worden van laagdrempelige psychotherapie) gedevalueerd en tegenwoordig wordt het gebruikt voor zowel psychologen, psychiaters en psychotherapeuten als de in amerika erg populaire 'life-coaches', een soort betaalde goede vriend(in).
Vergelijk het nederlandse woord zielenknijper, dat ook voor beide beroepen gebruikt kan worden. (was dat niet een woord van Marten Toonder ? )

In de praktijk is de psychiater natuurlijk wel iets anders dan de therapeut, namelijk een afgestudeerd en gespecialiseerd arts die gespecialiseerd is in ziekten die hun oorsprong vinden in afwijkingen in de hersenen. Dat onderscheid kent men in Amerika ook wel, maar het woord shrink kan gebruikt worden voor het hele spectrum, van de afgestudeerd psychiater tot ongeschoolde kwakzalver met een of ander vaag therapietje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een shrink kan beiden zijn.

Toegevoegd na 1 minuut:
Waar 't wel vaak misgaat: van billion maakt men vaak miljoen of biljoen, en van checkers maakt men schaken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja

Shrink ~ Psychiater.

http://archief.ypsilon.org/schizofrenieplein/hulp/abc-engels.htm