Waarom zijn mensen die bang zijn voor spinnen, vaak niet bang voor muizen en ongekeerd?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.8K
fremar
9 jaar geleden
Is dit zo?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, dat is mijn ervaring ook (ik hoor zelf bij de spinnenhaters).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vandaar al die fobieën. Het zal wel in de genen liggen, vanwege de nachtmerries in de jeugd, iets verschrikkelijk gebeurd of domweg aangeleerd door ouders. Velen hebben maar één fobie, sommigen zelfs meerdere fobieën en anderen helemaal géén.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een muis is toch geen spin? Waarom zou je bang moeten zijn voor de één als je bang bent voor de ander?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Omdat spinnen overal tussendoor kunnen en ze in je kleren kunnen gaan zitten verstoppen. Muizen doen dat niet zo snel
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Fobieën zijn ongegrond, maar de angst is wel echt. Muizen kunnen de angst bij mensen met hun musefobie opspelen terwijl spinnen niet kunnen. En spinnen bij mensen met spinnenangst of beter gezegd arachnafobie.
Zowel spinnen als muizen zijn normaal gesproken geheel ongevaarlijk, behalve bij zeer giftige spinnen en dodelijke ziektedragende muizen. Deze uitzonderingen kunnen als een reden voor deze fobieën dienen, maar voor deze uitzonderingen zou vrijwel iedereen eigenlijk bang moeten zijn. Dat is dus heel wat anders dan fobieën, want de fobieën werken ook bij compleet ongevaarlijke, onschuldige schepsels.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Ik heb dat ook, ik haat spinnen! (eigenlijk haat ik alles met meer dan 4 poten)
Maar muizen of slangen maakt me niets uit.

Antwoorden (1)

Een fobie is een angst ( zonder grondige reden ) voor iets specifiek.

Arachnafobie ( bang voor spinnen ) staat in België en Nederland wel bovenaan het lijstje van meest voorkomende angsten. Maar voor een spin bang zijn ( is hier ) eigenlijk niet nodig.

Hoe ze ontstaan. Daar is nog niet 100% zekerheid over.
Vroeger ( en nu ook nog ) was het 'bang zijn voor' een reden om jezelf te beschermen.
Je bent bang van slangen,... dus ga je er niet mee spelen. Dat is aangeleerd door de ouders. En generaties doorgegeven.
Vaak komen fobieën ook voor na een traumatische ervaring met iets. Daarna zijn de mensen bang van dat iets. Ook al is er geen gevaar meer op dat huidige moment.

Veel fobietjes ontstaan in de kindertijd. Dan is het meestal een fobie voor een specifiek dier / iets. Deze kunnen bij het opgroeien gewoon voorbij gaan.
Andere ontstaan in de adolescentie en dan zijn het vaak meer sociale fobieën.
Hoe van zo'n fobie af te komen... therapie, anti-depressiva,... een hele lijst waar ik niet verder op inga.

Iedereen kan een fobie krijgen. Al kan je er genetisch de aanleg voor hebben om er een te krijgen.
En nog erger, als je er een hebt... krijg je er makkelijker nog eentje bij.

Maar waarom mensen die bang zijn voor spinnen niet bang zijn voor muizen ?
Dat is net de definitie.
Fobie = Angst voor een specifiek iets zonder reden.
Al kan je dus wel iemand tegenkomen die de twee heeft.

PS : fobie kan je ook verkeerd gebruiken als 'afkeer voor'.
Meest in het nieuws is vb de Homofobie. De mensen hebben eerder een afkeer voor de anders geaarden dan dat ze er lichamelijk angstreacties van krijgen.