Welk defect is er aanwezig in het oog bij scheelzien ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.5K
Antoni
9 jaar geleden
Ben je op zoek naar oorzaken voor scheelzien of naar een specifieke medische term voor een defect?
fremar
9 jaar geleden
http://www.oogartsen.nl/oogartsen/overige_oogziekten/scheelzien_operatie_strabismus/

Antwoorden (2)

De oorzaak van strabismus (of scheelzien) zijn verschillend. Een hoge mate van verziendheid (hypermetropie) zal het oog laten accommoderen om een zo scherp mogelijk beeld te krijgen. Hierbij treedt ook de "trias" op, een combinatie van accommodatie, convergentie en pupilverkleining die aan elkaar gekoppeld zijn. De ogen zullen dus naar elkaar toe draaien (convergeren) en de pupil zal kleiner worden. Deze convergentie zal bij kijken in de verte een dubbelbeeld geven omdat de ogen gericht zijn op een punt nabij. Ook bijziendheid kan scheelheid veroorzaken. Een andere oorzaak zijn te korte, te lange of niet goed functionerende oogspieren. Daarnaast speelt erfelijkheid vaak een rol in het ontstaan van scheelzien. Ook te vroeg geboren kinderen hebben een grotere kans scheel te gaan kijken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ook wanneer het ene oog verziend en het andere bijziend is, kan scheelheid optreden; met het ene oog zie je dichtbij scherp en met het andere ver weg. Je ogen werken niet goed samen (er is geen goede coordinatie) met als mogelijk gevolg dat je scheel kijkt. Ook andere oorzaken (hoge koorts, alcoholgebruik, hersenletsel) kunnen scheel zien veroorzaken.

tenslotte: wanneer iemand kijkt naar een voorwerp dat steeds dichterbij wordt gehouden, zal die persoon voor een andere waarnemer scheel kijken; omdat de ogen op het voorwerp gericht blijven. degene die kijkt zal het voorwerp echter scherp blijven zien zo lang haar of zijn ogen kunnen accommoderen.

scheelzien heeft dus vaak niet te maken met een defect in 1 oog, maar met de slechte samenwerking tussen beide ogen.