Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat houdt een 'paper' precies in?

Op de middelbare school heb ik onder andere geleerd betogen en beschouwingen te schrijven. Ik heb geleerd dat betogen een mening verkondigen (dus subjectief zijn) en de lezer proberen te overtuigen. Dit in tegenstelling tot een beschouwing, die objectief bedoelt is om iets van verschillende kanten te belichten en bijv. andermans meningen weer te geven.
Nu ik studeer, moet ik regelmatig papers schrijven. Ik heb er moeite mee wat een paper nou precies is. Is het een betoog of een beschouwing, of een beetje van allebei? Mag ik eigen verklaringen geven voor of verbanden leggen tussen fenomenen om mijn onderzoeksvraag te beantwoorden? Of moet ik slechts meningen van anderen weergeven om een goed onderbouwd paper te schrijven? Of ligt dit er per paper aan?

Ik doel hierbij vooral op papers in de hoek van de sociale wetenschappen, dus niet wiskundige/natuurkundige papers ofzo.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
6.2K
Poet
9 jaar geleden
Kijk hier eens in:
http://student.uva.nl/binaries/content/assets/studentensites/fmg/sociale-geografie-en-planologie-bachelor/stage-gpio/een-paper-schrijven.pdf?1351511847000

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

In de wereld van de wetenschap bestaat iets meer nuance dan op de middelbare school. Een betoog, ook wel een essay genoemd, geeft inderdaad opvattingen aan maar die moeten wel goed worden onderbouwd. Door die onderbouwing is het betoog niet zuiver subjectief, maar ook niet zuiver objectief. Een goed essay is daarom intersubjectief. In de sociale wetenschappen is intersubjectiviteit vaak het hoogst haalbare. Dit geldt ook voor de geesteswetenschappen.