De Jong

http://www.willemwever.nl/vraag_antwoord/de-maatschappij/wat-de-meest-voorkomende-achternaam-van-nederland

Toegevoegd na 43 seconden:
Bij voornamen verschilt dat nogal per jaar.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Daar zijn helaas niet echt gegevens over te vinden. Wel is het een feit dat tot ver in de jaren zestig mensen eenvoudige, veelvoorkomende namen kregen , in de regel vernoemd naar iemand in de familie volgens een vrij vast patroon. En aangezien heel veel van deze mensen nog leven, is de kans groot dat er in aantal nog verreweg voornamelijk Jannen, Pieten, Henken, Annies, Marie's en zelfs Beppen rondlopen.

De meeste lijstjes die je vind gaan over populaire namen in bepaalde jaren ; namen die het meest aan nieuwgeboren kinderen worden gegeven. Dat zijn vaak tijdelijke voorbijgaande ' golven' van modenamen ; de Sandra's, Jolanda's en Marco's en uit de jaren zeventig (zijn er nog heel veel van), de Jeffreys uit de jaren 80, de Sanne's, Kimberly's en Wesleys uit de jaren negentig, en de laatste jaren weer veel korte Hollandse namen als Daan, Sophie, Emma en Bram. Die zullen nooit echt allemaal uitblinken in aantal zoals Jan, Piet en Henk eeuwenlang hebben gedaan.

De enige naam die die status in Nederland ooit nog zal verwerven - als het al niet zo ver is - is tevens de meest gegeven voornaam van dit moment die je in geen enkel populariteitslijstje zult terugvinden, omdat hij niet vanwege smaak maar vanwege traditie gegeven wordt : Mohammed.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De naam Mohammed komt heel erg veel voor, bijna alle eerstgeborene masculijnen uit islamitische ouders krijgen deze naam. Het feit dat deze naam in weinig lijstjes voorkomt heeft te maken met de enorme hoeveelheid aan verschillende wijzen hoe deze naam geschreven wordt: mUhamed, mehmet etc.
Amadea
9 jaar geleden
Maar in percentages gezien lijkt mij dat Jan in Nederland toch meer zal voorkomen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Maar de Jannen die naar hun (groot)ouders genoemd zijn sterven op een gegeven moment uit. Mijn vader heet Jan, maar is 79. Zijn kinderen (ik en mijn zus dus ) hebben geen naam volgens familiegebruik gekregen, maar gewoon namen die in de jaren 60 populair waren.