Hoe werd bepaald dat je vanaf je 18de levensjaar volwassen bent?

Is dat wereldwijd in elke bevolkingsgroep zo bepaald?
Komt dat uit de Bijbel?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
5.5K
ronron1212
8 jaar geleden
voor 1901 was men zelfs pas vanaf 23 jaar meerderjarig
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja dat klopt, dat staat ook in min antwoord ;-)
Antoni
8 jaar geleden
Patcat, mijn antwoord (en het vervolg daarvan in de reactie op dat antwoord) op deze vraag http://www.goeievraag.nl/maatschappij/wetgeving/vraag/566115/sinds-1988-18e-meerderjarig-plaats "Waarom ben je sinds 1988 op je 18e meerderjarig in plaats van op je 21e?" vind je misschien ook interessant. In dat antwoord (en de reactie) staat de motivatie beschreven voor de beslissing om in Nederland de leeftijd waarop de meerderjarigheid wordt bereikt te verlagen. Het waren onder meer maatschappelijke ontwikkelingen die hiertoe de aanleiding en de reden waren. De Bijbel had daar weinig mee te maken.

Het beste antwoord

Beiden niet. De precieze leeftijd kan per land verschillen.

De leeftijd waarop je meerderjarig wordt is een gewoon een afspraak / wet per land, en die bepaald vanaf welke leeftijd je je (ongeveer) alleen moet kunnen redden in het leven, je verstandige volwassen keuzes kunt maken en je geen hulp meer nodig hebt - althans niet meer bij het zelfstandig nemen van beslissingen over waarbij je hulp nodig hebt. En dan is het eigenlijk nog vooral een juridische term ; dus wanneer ben je voor de WET volwassen. In Nederland is dat op dit moment met 18. Er zijn nog een paar uitzonderingen waarboor je pas met 21 als meerderjarig wordt beschouwd.

Tot 1988 was dat nog met 21 , en tot 1901 zelf met 23.

Lichamelijk uitgegroeid zijn is één van de criteria die daarvoor veel gehanteerd wordt, psychologisch wanneer de persoonlijkheid in zekere zin is uitgerijpt. Beiden zijn natuurlijk wat rekbaardere begrippen dan "meerderjarig" , dat ook wanneer iemand al ruim daarvoor volwassen is of nooit zelfstandige beslissingen zal kunnen nemen geldig is. (Al kan een meerderjarige wel handelingsonbekwaam zijn en onder curatele / bescherming staan, maar dat is een ander traject.)

In de meeste landen ben je rondom die leeftijd meerderjarig, maar de wetten kunnen verschillen per land. Als je nog geen 21 bent, is het handig je vooraf te informeren over je eventuele rechten / plichten in het buitenland. Zo mag je in Amerika bijvoorbeeld in veel staten pas vanaf je 21e drinken, in Japan vanaf je 20e, en in Belgie vanaf je 16e, om maar een paar zijstraten te noemen.
Ook de leeftijd waarop je je rijbewijs mag halen verschild per land (en in Amerika soms zelfs per staat).

De bijbel wordt weinig meer gehanteerd als maatstaf voor meerderjarigheid ; alleen binnen het Jodendom worden jongens nog officieel meerderjarig / volwassen als ze 13 zijn en meisjes al op hun 12e . Die meerderjarigheid heeft echter geen juridische consequenties. Die meerderjarigheid lijkt echter meer symbolisch, want van zelfstandigheid en onafhankelijkheid is op die leeftijd nog beslist geen sprake.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is een in je vraag een juridische term.
In sociale zin kun je weeskinderen in ontwikkelingslanden die met 10 of 12 jaar de verantwoordelijkheden dragen van en functioneren als een volwassene als volwassen benoemen
Maar ook in fysieke zin bestaat volwassen als je fysiek uitgegroeid bent en dat varieert van een jaar of 14 tot 25 jaar (mijn schatting)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat is een hele goede schatting ; die wordt op veel websites ook genoemd. Tussen je veertiende en halverwege de 20. En dan heb je NOG uitschieters naar boven en naar beneden. Zowel lichamelijk als psychisch trouwens.
nounka
8 jaar geleden
Mooi antwoord. Verder over de bijbel... voor de kerk ben je een volwassen christen als je je vormsel gedaan hebt.