Verandert de komst van asielzoekers onze pensioenleeftijd?

Door de komst van asielzoekers verandert de demografische samenstelling van de Nederlandse bevolking. En de pensioenleeftijd wordt afhankelijk van de levensverwachting. Verandert die levensverwachting door de geschetste situatie?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Nee . De belangrijkste wijziging in levensverwachting zal zijn dat die van asielzoekers zal TOEnemen door de hogere welvaart in ons land. Net zoals hun geboortecijfer zal dalen. Daar gaat wellicht wel 1 of 2 generaties overheen, maar uiteindelijk zal het totale gemiddelde zeker bij zo een relatief kleine groep niet merkbaar veranderen.

Bovendien is de pensioenleeftijd pas zeer recent aangepast aan de al vele tientallen jaren hogere levensverwachting (tientallen aren lang ; niet tientallen jaren hoger ;-) ); die hogere levensverwachting rechtvaardigt alleen maar dat de pensioenleeftijd omhoog kon om heel andere (economische ) redenen ; de hogere levensverwachtig is nooit eerder een reden geweest nog eens te kijken naar de pensioenleeftijd.

Asielzoekers gaan hier echt op geen enkele manier voelbare invloed op hebben. Dat kan pas als ze met genoeg zijn (en dat zijn ze nog lang niet), genaturaliseerd zijn (dat worden ze ook lang niet allemaal) en als massale groep op één politieke partij zouden stemmen die grondige veranderingen zou overwegen en kunnen doorvoeren. En dat gebeurt feitelijk nooit puur om een statistiekje.

Grotere "bedreigingen" voor ons sociale stelselen onze pensioenen zijn vergrijzing en onze nog steeds sterk toenemende vraag naar zorg en onze vaak ongezonde levensstijl en hoge eisen / standaards die die druk mede zo hoog maken. Op die punten kunnen nieuwkomers juist weer een positieve invloed hebben, zolang ze niet teveel "verwestersen".