Het subject begrip is het ding/woord waarover iets wordt gezegd.

Vaak wordt dit in verband gebracht met een predicaat (oordeel) over het subjectbegrip. Het wordt subject genoemd omdat het datgene betreft wat onderhevig/onderliggend ('sub') is aan een oordeel.

Je kunt dan twee verschillende oordelen hebben over dat subjectbegrip:
-een analytisch: Katten zijn dieren. In dit geval is het woord 'katten' het subjectbegrip, omdat over daar het predicaat dier op wordt gezet. Het is dan analytisch omdat een kat altijd een dier is.
-Synthetisch: Deze kat is zwart. Ook hier is de kat het subjecbegrip omdat ook daar een oordeel over wordt gedaan. Hier is het echter een 'bijgevoegd' oordeel omdat niet alle katten zwart zijn; het volgt niet logischer wijs uit het begrip 'kat'.

Ten overvloede wijs ik er nog op dat de begrippen subject en object vanaf de 17e eeuw een drastische wijziging hebben ondergaan. Heden ten dage wordt als subject gezien 'hij die een oordeel trekt' terwijl klassiek gesproken het subject datgenen was waar een oordeel óver werd gedaan. Maar dat laatste heeft nú dus vaker een object.
Het antwoord is evenwel ingegeven door de klassieke manier van denken.

Deze shift in betekenis van de woorden subject/object is gelegen in het feit dat sinds Kant het rationeel afleiden van een predicaat van een subject al in de geest van het denkende individu aanwezig is en niet zozeer meer is gelegen in het subject (het onderwerp/ding) zelf.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Analytisch_en_synthetisch_oordeel
https://nl.wikipedia.org/wiki/Subject_(filosofie)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Subject-objectscheiding