Wie is de uitvinder van de tijd?

Elk continent heeft zn eigen tijdszone maar door wie wordt dit nou vastgesteld? En sinds wanneer is de tijd ingevoerd zoals wij deze nu kennen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9K

Antwoorden (6)

Dat ligt eraan wat je gelooft, evolutie of schepping.
Als je in de evolutietheorie gelooft, dan is het bij toeval in vele miljoenen jaren zo ontstaan.
Als je gelooft in de schepping, dan heeft God behalve de wereld ook nog de dag en de nacht gemaakt en die regelmaat die erbij hoort, zelfs het aantal dagen.
Dus kies zelf maar wat je geloven wilt.

Toegevoegd na 1 uur:
je stelt hier 3 vragen.
ik heb alleen antwoord gegeven op de 1e omdat ik die las als hoofdvraag.
tijdzones, klokken, agenda's, jaarkalenda's zijn handige uitvindingen van gevolgen van het begrip tijd.
wie die verdelingen heeft ontdekt, dat zijn inderdaad uitvinders van iets wat al gemaakt was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vroeger werd reeds de draaiing van de aarde als uitgangspunt gebruikt. In feite de verschijnselen aan de hemel, immers, men ging er van uit, dat de aarde stil stond. De zonnewijzer werd overdag gebruikt voor het tellen van de uren. 's Nachts een zandloper, kaars met merkteken etc.

Pas omstreeks 1700 kwamen de eerste nauwkeuriger uurwerken. Toen werd eveneens ontdekt, dat de lengte van een zonnedag niet constant was.

Een zonnewijzer geeft de ware zonnetijd aan. De ware zon beweegt zich dus echter niet met een eenparige (gelijke) snelheid. Het verschil kan wel 20 minuten bedragen. Daarom werd in de praktijk een "denkbeeldige" zon ingevoerd. Een "gemiddelde" zon, deze noemen we de middelbare zon, dit in tegenstelling met de ware zon.

De middelbare zon beweegt zich met een eenparige (gelijke) snelheid. Het tijdsverschil tussen de ware zon en de middelbare zon heet tijdvereffening. Ware tijd (gerelateerd aan de ware zon) plus tijdvereffening is middelbare tijd (gerelateerd aan de middelbare zon). Tijdvereffening is het bedrag , dat met zijn teken op de ware tijd moet worden toegepast om de middelbare tijd te krijgen.

Ons dagelijks leven richt zich om praktische reden naar de zon. Voormiddag, namiddag dag, nacht. Een zonnedag telt 24 zonne-uren, verdeeld uit gewoonte in 2 x 12 uren. De officiele telling is echter van 0 - 24 uur. Onze klokken geven middelbare tijd aan. In het klokkenland Zwitserland werd het eerst de middelbare zonnetijd ingevoerd. Dit was n.l. in 1780, hierna volgde Engeland in 1792, Pruisen in 1810, Frankrijk in 1816 en tenslotte Nederland in 1837.

Maar het bleef een chaos. Ieder land, regio, soms plaats had zijn eigen tijd. Engeland vond, dat dat anders moest. Engeland voerde een standaardtijd in. Dit is de beroemd geworden Greenwich Mean Time (GMT). In 1880 werd deze ingevoerd. In Engeland was het nu geregeld, doch tussen de landen bleven nog vele verschillen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het begrip tijd bestaat al heel erg lang. In het oude Egypte gebruikten ze bijvoorbeeld al een kalender (ook met 365 dagen!)
Daarnaast werd voor het aangeven van de uren natuurlijk een zonnewijzer.
De zonnewijzer is uitgevonden door de Griek Chaldeeër Beronsus en verbeterd door de Griek Anaximander (500 v.chr.)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kalender#Oorsprong
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe laat het is in een stad die vele kilometers verderop ligt is pas zo'n anderhalve eeuw geleden, toen er treinen tussen de steden gingen rijden, belangrijk geworden. Voor die tijd had ieder plekje z'n eigen tijd en liepen de klokken van de verschillende steden niet gelijk met elkaar. Maar toen er dus treinen tussen kwamen werd het wel voor het eerst belangrijk dat de klokken synchroon liepen. Daar is vervolgens jarenlang politiek ruzie over geschopt wiens tijd nu leidend zou moeten zijn. Uiteindelijk is dat de tijd in Greenwich geworden, omdat het Britse Imperium toen oppermachtig was. Een met naam te noemen uitvinder is er niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tijd was er altijd al, dus er is geen uitvinder. Alle dieren leven volgens de stand van de zon. Dus wanneer de zon op is, dan worden de dagactiviteiten uitgevoerd, zoals eten zoeken of wordt er juist uitgerust. Zelfde voor wanneer de zon ondergaat.

Dit geldt ook voor bacterieën en andere simpelere wezens, zoals plakton: die zijn actiever wanneer de zon op is, omdat het dan warmer is.

Aan de hand van de veranderende seizoenen (dus voortgang tijd) worden de levensstijlen anders (bomen verliezen de bladeren in de herfst en in de lente en zomer groeien de bladeren juist).

Over het algemeen gezien doen we ieder jaar hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de uitvinder of zeg maar de veroorzaker van de tijd?
héél simpel: wat betreft óns heelal : de Oerknal= 13,73 miljard jaar geleden.

wat "onze " tijd hier op Aarde betreft: de rotatiesnelheid van de Aarde om haar eigen as én de omwentelingssnelheid van de Aarde rond de zon.

En dan ook nog de rotatiesnelheid van ons gehéle zonnestelsel rond het melkwegcentrum.

máár: álle tijd en tijdservaring en meting ervan is relatief
(denk maar aan de beroemde relativiteitstheorie van Albert Einstein),dus op b.v. Jupiter (grotere zwaartekracht t.o.v. de Aarde) verloopt de tijd,relatief gesproken,
langzamer t.o.v. ons.

Dus,tja....de tijd wordt dus eigenlijk "uitgevonden" door de speciale eigenschappen van de al of niet sterk gevormde ruimte zélf (= weer afhankelijk van de hoeveelheid materie en massa).

Hopelijk kan je hier wat mee... ;-)

Toegevoegd na 24 minuten:
ff dit nog : de tijdsindeling is dus een kunstmatige uitvinding van de mens.

wie de tijd heeft ingedeeld als eerste,dáár kunnen we slechts naar raden.
misschien had men al in bep. culturen een primitieve kalender,zoals b.v. de maanfasen,de seizoenen,enz.

natuurlijk hadden de soemeriërs,de egyptenaren,de chinezen allemaal al duizenden jaren geleden kalenders.

en níet te vergeten de Mayabeschaving,die eig. gehéél op astronomische observaties was gebouwd.