Is het woord "pubertijd" fout nederlands?

Ik las in de metro vanochtend de zinsnede: "...en Nick speelt hem tijdens de pubertijd...." De tijd waarin een jeugdige een puber is wordt de puberteit genoemd. Maar het is wel, zoals gezegd, de tijd dat hij een puber is, dus puber-tijd. Wie maakt me los?

met "de tijd waarin een jeugdige puber is" bedoel ik natuurlijk de periode van lichamelijke en hormonale veranderingen die men puberteit noemt.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
1.3K

Het beste antwoord

Ja, officieel is het helemaal fout, want de puberteit is geen periode of tijdstip (zoals bedtijd en vakantietijd) maar een verschijnsel. Zoals elektriciteit en relativiteit.

Maar omdat het ook een bepaalde periode beslaat van meestal enkele jaren tussen het 10e en 20e levensjaar, ligt de verwarring natuurlijk voor de hand, en kunnen hele volksstammen het verschil eigenlijk niet meer maken.
Daarom mag er tegenwoordig ook gesproken worden over púbertijd, met de nadruk op de U. Bij pubertéit ligt-ie op de ei.

Je puberteit vind dus plaats in de pubertijd.

Nu is een levende taal geen vaststaand gegeven maar een zich voortdurend ontwikkelend ' organisme' dat aangepast wordt aan het heersende gebruik van dat moment (hoe graag taalpuristen het ook zouden willen behouden en hoe graag spellingshervormers het zouden willen veranderen), dus je hebt best kans dat over een jaar of tig pubertijd de voorkeursspelling is en puberteit gaat verdwijnen ; dat hangt ook af van of de betekenis van het woord meeveranderd. Naarmate mensen vaker de periode gaan bedoelen, buigt ook de voorkeursspelling mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ik vind dat je een punt hebt, maar je gaat met je gedachtengang wel van een verkeerd standpunt uit.
Het woord puberteit is een afgeleide van een latijns woord en heeft meer betrekking tot de verandering dan tot de periode waarin zich die verandering afspeelt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb ook altijd aangenomen dat het de tijd van puberen was.

Maar blijkbaar is dit niet zo, typisch voorbeeld van spreektaal. Ook wiki heeft het over de puberteit.

Toegevoegd op 04-06-2009 07:56:32
Aha, volgens onze taal:

Puberteit en pubertijd zijn beide correcte Nederlandse woorden, die in veel naslagwerken staan. Het zijn niet zomaar spellingvarianten; ze hebben een verschillende betekenis.

De puberteit is 'de periode waarin de geslachtsrijpheid intreedt en zich ontwikkelt'. Dit woord komt van het Latijnse pubertas, dat 'het man-zijn' betekent. Het Latijnse achtervoegsel -tas is in het Nederlands -teit geworden.

Pubertijd is een samenstelling van puber en tijd en betekent 'de tijd dat je puber bent', waardoor het synoniem is aan puberjaren. Mogelijk heeft het tv-programma 'Pubertijd', dat in de jaren tachtig werd uitgezonden, bijgedragen aan de populariteit van het woord pubertijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel goed, ik neem je voorstel meteen over, maar ik heb één bezwaar... De meeste mensen komen niet over de pubertijd heen, die blijven hangen... Ik zou alle vrouwen niet de kost willen geven die hun eigen man als onvolwassen beschouwen en voor een kind meer moeten zorgen dan het aantal dat ze gebaard heeft... En dan is hun zogenaamde echtgenoot nog het kleinste kind dat het meeste aandacht vraagt... Voor die kinderen duurt de pubertijd wel tot het eind van hun leven... En dat is toch wel een hele opgave voor die arme zorgzame vrouwen...
Dus dan is pubertijd wel een kruis... En klinkt puberteit wel hetzelfde maar leest net een tikje minder zwaar...

:-))

Toegevoegd op 04-06-2009 09:06:57
pubertijd is heel goed... is goed dus...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is altijd puberteit.

Anders dan voorheen gezegd is pubertijd pertinent fout. Het woord puberteit heeft een andere achtergrond van het aanduiden van een tijdstip. Wil je de tijd aangeven waarin een puber pubert (puberen is ook al zo'n minder goed werkwoord), dan spreek je over

puberteittijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je aan honderd mensen vraagt om dat woord op te schrijven of te spellen, zullen er zeker negentig met 'puberteid' op de proppen komen. Ik heb dat ooit eens onder mijn collega's gedaan. Dat waren er weliswaar geen honderd, maar toch...

De Nederlandse taal is trouwens toch aan het verslonzen en ik vraag me af wat daar over - pakweg 25 jaar - nog van over is.

Schrijven we dan alleen nog 'computertaal' of spreken we Engels met z'n allen?

Goeiemoggel!

Toegevoegd op 04-06-2009 09:45:06
Oeps, nu ging ik zelf in de fout. Daar waar 'puberteid' staat, moet 'pubertijd' staan. Verwarrend op de vroege morgen.
Puberteit... Pubertijt? Dit is geen ABN Maar KPN (goeiemoggel!)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, het woord "pubertijd" is standaard Nederlands; de pubertijd, mannelijk. "Puberteit" is vrouwelijk. Er is een verschil in betekenis.

"Pubertijd is een samenstelling van puber en tijd en betekent 'de tijd dat je puber bent', waardoor het synoniem is aan puberjaren".

"De puberteit is 'de periode waarin de geslachtsrijpheid intreedt en zich ontwikkelt'. Dit woord komt van het Latijnse pubertas, dat 'het man-zijn' betekent. Het Latijnse achtervoegsel -tas is in het Nederlands -teit geworden"

Toegevoegd op 04-06-2009 09:53:09
Ik kan overigens niet nog zo'n woord vinden, dus het is wel een raritijd...