Gebruik van het woord "noch"

Graag wil ik weten of de volgende zin m.b.t. het gebruik van het woord "noch" juist of onjuist is:

"Hij heeft niet aan mijn verzoek voldaan, noch mij geholpen"

Een kennis zegt mij nl. dat bovenstaande zin onjust is omdat volgens hem in een zin minstens 2x het word "noch" moet voorkomen (hetzij verborgen zoals in de zin "(noch) Jan, noch Piet is aanwezig")

Kan iemand mij verder op weg helpen?

Grtz Sonaya

Toegevoegd na 1 minuut:
Even niet op mijn typfoutje "onjust" i.p.v. "onjuist letten" :)

13 jaar geleden
in: Taal
4.3K

Antwoorden (5)

Inderdaad 2 x gebruiken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt het ook 1 keer in de zin gebruiken, maar dan moet je het eerste deel niet ontkennen. Je laat "niet" dan gewoon weg.

Toegevoegd na 9 uur:
Je kunt het toepassen zoals in het engels, "neither ... nor". Of alleen "neither". Ligt aan de zin en meestal kan het allebei. Dus je hebt drie opties waarvan de laatste ik het mooist vind: "niet ... noch", "noch ... noch" of "noch".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sonaya
13 jaar geleden
Maar in het 1e deel van mijn zin staat er toch een ontkenning? "Hij heeft niet aan mijn verzoek voldaan, noch mij geholpen". Dan is dit toch goed? Of bedoel je dat niet?
Sonaya
13 jaar geleden
O ik weet nu wat je bedoelt. Dus "niet" in de 1e zin weglaten, zodat je een zin krijgt zoals "Jan noch Piet is hier". Maar dan krijg je dus het feit dat je wel een verborgen Noch gebruikt (voor Jan), dus dat komt weer neer op toch 2x noch gebruiken. Onzetaal.nl zegt dit: Aan het voegwoord noch kan een andere ontkenning voorafgaan, maar die ontkenning mag er nooit onmiddellijk vóór staan. •Ik lust geen kiwi's noch bramen. (geen goede zin)
•Ik lust geen kiwi's moet je weten, noch bramen. (mogelijke zin)
•Ik hou niet van kiwi's, noch van bramen en bessen. (goede zin)
•Ik hou in het algemeen niet zo van fruit, noch van rauwe groenten. (goede zin)
Voorbeeldzin: 'Meike lust appels, peren, sinaasappels, druiven noch kiwi's.' Doordat noch pas laat in de zin opduikt, weet de lezer pas laat dat er 'iets ontkennends' gezegd wordt over de genoemde vruchten. Hier leid ik uit af dat je noch toch maar 1x mag gebruiken. Let wel; ik heb het over letterlijk 1x (dus niet over 1x getoond en 1x verborgen!).
In jouw zin komt het ook twee maal voor, zij het een maal verborgen.
Noch gebruikt men als er sprake is van een ontkenning, als niet of geen: "Ik kreeg taal noch teken."
Nog is meer een bevestiging:"Ik heb hem nog gekend."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De kennis heeft niet gelijk, noch dient het woord noch per sé tweemaal in een zin voor te komen. Het kán wel, maar is dan bedoeld om het nadrukkelijker duidelijk te maken. Als dat de bedoeling is, dan kan je jouw zin beter zo formuleren: "Noch heeft hij aan mijn verzoek voldaan, noch heeft hij mij geholpen". Maar taalkundig is dat niet nodig. Je zou het ook korter kunnen schrijven als: "Hij heeft aan mijn verzoek voldaan, noch mij geholpen". Maar dat kan begripsverwarring opleveren. Het allerduidelijkst is waarschijnlijk de volgende versie: "Hij heeft niet aan mijn verzoek voldaan en hij heeft mij ook niet geholpen". Dan begrijpt iedereen het zondermeer.
Amadea
13 jaar geleden
Toen ik je zin las, zag ik niks verkeerd aan. Ik begreep het en er staan geen fouten in die tegen je taalgevoel in gaan.
Maar het woordje 'noch' is uit de taal aan het verdwijnen. Het klinkt ouderwets en je loopt de kans dat iemand het niet helemaal goed begrijpt.

Taalregels over verouderde taal zijn altijd lastig. Het klopt vaak niet met je taalgevoel. Dus is het interessant om dat uit te zoeken want daarmee vergroot je je inzicht in de taal.
Goed gedaan, zou ik zeggen.