Waarom schrijft men een tijdsaanduiding meestal met 1 punt er tussen in plaats van met een dubbele punt?

Dus bijvoorbeeld 23.40
Waarom niet 23:40 zoals het bijvoorbeeld ook op de wekkerradio wordt aangegeven.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja goeie!
Hoe kom je erop?!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goeie vraag!

Het beste antwoord

Ik heb een stukje gevonden, weliswaar niet over de vraag : of . maar daarin wordt gesteld dat:

"In een gewone tekst is 8.30 uur of 8.30 u. correct. Het internationale symbool h wordt vooral in technische en wetenschappelijke teksten gebruikt. "

Dus zonder : is het ook correct. In het linkje wordt er wat meer verteld over het hoe en waarom van een bepaalde notatie. Daar wordt ook aangegeven dat de dubbele punt de internationaal aanvaarde standaard is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Heel goed!

Andere antwoorden (1)

Luiheid is mijn eerste reactie.. De 'juiste' notatie is dubbele punt. Maar die moet je met een shift intikken, en dat duurt net iets langer. Daarnaast zal meespelen dat een deel van de mensen gewoon niet weet dat het met : zou moeten.