Wat betekent dit gedicht?

Echtpaar (Ton Peters)

Het is een stel dat alles heeft gezegd
En enkel spreekt in lettergrepencode,
Zo'n stel dat de seizoenen en de mode
Een leven lang gevolgd heeft, levensecht

Ze kwamen langs de waterkant terecht
Niet om elkaar, maar om de tijd te doden,
Zij leest een lauwe liefdesepisode
Terwijl zijn blik zich aan de dobber hecht

Zal zuster Els voor dokter John bezwijken?
Het deeg is stevig om de haak gekneed,
Een kwestie van gevoel en blijven kijken

Dan klinkt opeens een simultane kreet
We zien het paar een hoogtepunt bereiken,
De dokter en de visser hebben beet

http://www.gedichten.nl/nedermap/gedichten/gedicht/70695.html?browse=tabblad

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
1.2K

Het beste antwoord

Ik zie er geen diepere achtergrond in. Gewoon wat er staat.

Het lijkt mij te gaan over een echtpaar dat al lang bij elkaar is. Ze hebben elkaar niets meer te vertellen. Uitgebluste relatie. Als tijdverdrijf gaat hij vissen en zij gaat mee, terwijl ze een doktersromanntje leest.

Op een gegeven moment heeft hij een vis aan de haak (ik heb béét) en in het boekje van haar hebben de hoofdpersonen elkaar ook gevonden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit idd en als toevoeging: ze leven niet meer voor elkaar. De enige hoogtepunten in hun leven worden door anderen geleefd. (de vis en de dokter)

Andere antwoorden (1)

Ik denk ook dat er geen diepere betekenis is. Maar het is wel de schildering van een bizarre situatie waarin 2 mensen die elkaar niets meer te vertellen hebben om twee heel verschillende redenen tegelijk die kreet slaken. Ik moest dus aan het einde lachen om dit volkomen onverwachte slot. De sombere schets van dit paar slaat ineens om in een hilarische situatie.