Waarom heten rechten rechten?

In het frans is het droits, in het engels rights, in het duits Rechte en in het NL dus rechten. Allemaal lijken het verwijzingen naar het woord rechts, bestaat er een verband?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
1.8K

Antwoorden (5)

Waarom een verwijzing naar rechts en niet naar recht!
Recht betekent gerechtigheid, rechtvaardigheid, billijkheid.
Het lijkt me wel duidelijk, in diverse talen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat heeft te maken met het feit dat vroeger alles wat rechts was de 'goede' kant was, en links de verkeerde kant - een beetje eigenaardig maar voor de hand liggend gevolg van de aanboren rechtshandigheid bij de meeste mensen.

In veel landen is rechts nog steeds de hand waarmee je bijvoorbeeld eet (en dien je de linker voor minder smakelijke handelingen te reserveren), we geven elkaar de rechterhand, Jezus zit volgens het liedje 'ter rechterhand Gods' (blijkbaar de beste kant) ; de woorden 'goed' en 'rechts' zijn op die manier in alle talen zo ongeveer synoniem geworden. Maar recht is ook het tegenovergestelde van krom , als in : niet goed, afwijkend, niet zoals het hoort.

We mogen (als linkspootje zijnde) al lang blij zijn dat 'links' niet het synoniem is geworden voor alles wat slecht is.

Alleen in de politiek gaat het niet op ; in de publieke opinie zijn de meningen over links of rechts verdeeld, op zijn minst, en rechts is daar voor lang niet iedereen synoniem aan goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"We mogen (als linkspootje zijnde) al lang blij zijn dat ‘links’ niet het synoniem is geworden voor alles wat slecht is. " Het latijnse woord voor links was volgens mij "sinister".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hihi, ja, maar dat is volgens mij nooit zo ver doorgedrongen als recht/ rechts. De minduimpjes zijn me weer een raadsel;.....wat heb ik nu weer verkeerd gezegd voor sommige lange tenen ?
Het verwijst naar het woord 'recht'. en niet naar 'rechts'.
Nog niet zolang geleden was het woord 'recht' ook op die manier verweven in de spreektaal.
bv: 'wat vader zegt is altijd recht'. (wat vader zegt klopt altijd).
Recht dus, en niet rechts.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het verschil recht/rechts kan alléén in het Nederlands gemaakt worden, in de andere talen is het allemaal precies hetzelfde woord. Recht is dus NIET iets heel anders dan rechts, al is het dat wel geworden.
Nee. Het woord rechts is afgeleid van het woord recht (dat de tegenstelling is van krom). De rechterkant heeft wel de connotatie gekregen van het goede, en de linkerkant van het gevaarlijke, het linke.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De rechtspraak is te herleiden naar de Romeinen . Het woord recht is dan ook herleid van het woord rectus (latijn).

Toegevoegd na 4 uur:
Rectus betekent recht en heeft niets met recht te maken.

Toegevoegd na 2 dagen:
moet zijn: Rectus betekent recht en heeft niets met rechts te maken.