Is het allebei of alletwee?

Bij het aanduiden van meerdere mensen in een groep zeg je bijvoorbeeld:

Ze lopen er alle drie.

Maar welk woord gebruik je bij twee mensen? Of mag het allebei? ;)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
5.1K

Het beste antwoord

Als er twee mensen lopen, dan zijn ze beide in beweging. Allebei zijn ze aan de wandel.
Alletwee is geen bestaand woord. Het duo of paar zou je wel kunnen zeggen, maar dat is meestal als er een relatie tussen die twee personen is.

Toegevoegd na 3 minuten:
Alle twee, alle drie, alle vier, alle vijf enzovoort worden altijd los geschreven. Alleen allebei wordt altijd aaneengeschreven. Bron: http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/50/
Amadea
13 jaar geleden
Amadea
13 jaar geleden
In alle contexten kan je in plaats van allebei natuurlijk ook 'alle twee' gebruiken, maar dat was de vraag niet....
Amadea
13 jaar geleden
Waaruit weer eens blijkt hoe belangrijk het toepassen van juiste spaties is! Hier op Goeie Vraag is er al vaak verwarring door ontstaan.

Andere antwoorden (1)

Allebei is ook goed . Vroeger was het allebeide. Bij personen allebeiden . Bij personen zeg je beiden . Beiden gingen naar binnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of je zegt: Ze gingen allebei naar binnen. Kan net zo goed.