Zie ook bijgevoegde link: De wetenschapper Piaget stelt dat kinderen abstract leren denken in de zg formeel operationele fase,

Volgens Piaget verlopen alle fasen volgens hetzelfde ontwikkelingsprincipe. Hij gaat dus uit van een bepaald basisschema, dat geldt voor alle mensen.

Opgemerkt moet worden dat er ook tegenstanders van deze theorie zijn EN dat iedereen kan waarnemen dat de ene persoon beter abstract kan denken.

Ik denk zelf dat in zijn artikel hier ook wel aanwijzingen voor te vinden zijn dat in feite iedereen zijn abstracte denken zou kunnen verbeteren als hij zou oefenen met de materie.

Ik denk dat mensen die van zichzelf vinden dat ze niet abstract kunnen denken daar vaak zelf niet mee zitten omdat ze via een andere weg hun doel bereiken of bijv puzzels en sommen helemaal niet interessant vinden en daardoor ook het abstract denken niet zo belangrijk vinden. Als ze zouden oefenen zouden ze vast wel verbeteren al worden ze er mogelijk nooit zo goed in als mensen die er van nature mee omgaan.
amigo
13 jaar geleden
Abstract denken is te leren. Er zijn nogal wat boeken over en het is de moeite waard een beetje rond te googelen of je vraag op twitter of quora te stellen. Met rond googelen zal je waarschijnlijk de meest interessante antwoorden tegenkomen als je in het engels zoekt. Een zoektochtje bij bol.com kan ook wonderen doen.

Een paar weken terug stuitte ik per ongeluk op een boek dat aan het onderwerp leren denken gewijd was. Het boek ging zelfs langs allemaal verschillende manieren van benadering voor verschillende soorten problemen. Van creatief denken (kan je ook leren) tot abstract denken tot .... denken. Helaas heb ik het alleen even ingekeken en kan ik je dus de titel niet precies geven, maar kan je wel vertellen dat er genoeg over te vinden is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ligt voornamelijk aan het potentieel van degene die het wil trainen. Als je geen vingers hebt , leer je noiit typen .