Wortelen of wortels?

Wat is het nou? Of kan het misschien allebei?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
35.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wortels klinkt wel beter hè ;) maar kan inderdaad beiden
Amadea
13 jaar geleden
Penen.
zondag
13 jaar geleden
ohhh, stoute Loenie! ;-)

Het beste antwoord

Dat ligt deels aan de betekenis, zoals je kunt zien aan de definite van de Van Dale hieronder. Zowel 'wortelen' als 'wortels' kan, wanneer je spreekt over ondergrondse delen van een plant, oorzaken en penen. (Zie 1, 2 en 3.) Wanneer je met 'wortel' een rekenkundig getal of afstamming bedoelt, is alleen het wortels als meervoud correct.

wor·tel de; m 1 -s, -en deel vd plant dat in de grond dringt en water opzuigt: ~ schietenawortels krijgen; b) inburgeren 2 -s, -en oorzaak 3 -s, -en naam van planten die gekweekt worden wegens de eetbare wortels; peen: we eten ~tjes vanmiddag 4 -s (rekenk) het getal dat men krijgt door een gegeven getal in een bep. aantal gelijke factoren te ontbinden: de ~ van 64 is 8 5 -s (in het mv) afstamming, herkomst
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Het kan allebei :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mag allebei.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan allebei, maar:
Wortels gebruik je als je het hebt over de wortels van planten. (Waarmee ze in de grond zitten)
Die oranje dingen die je eet zijn wortelen, maar wortels wordt hier ook heel vaak gebruikt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je het als zelfstandig naamwoord gebruikt ,is wortels het beste . Want wortelen is ook 'n werkwoord . zich wortelen wil zeggen , het zet zich vast in de grond . MAAR . . . het meervoud van wortel is OOK wortelen .Aan jou de keuze .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou 'wortelen' niet gebruiken als meervoud van wortel. Omdat 'wortelen' ook een werkwoord is.

Het woord 'wortelen' wordt wel gebuikt als meervoud van wortel in de betekenis van (winter) peen. Maar ik vraag me af of dit veel verder reikt dan de groentemarkt.

Het zal wel niet fout zijn maar in mijn beleving is het meer spreektaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het mag allebei, wortels wordt het vaakst gebruikt, maar wortelen is makkelijker uit te spreken en wordt dan ook gebruikt op de markt. dit is ook zo bij bijv. appels/appelen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dubbel meervoud komt onder andere voor bij:
aardappel - aardappelen/aardappels, ader - aderen/aders, ambtenaar - ambtenaren/ambtenaars, appel - appels/appelen, artikel - artikelen/artikels, beoefenaar - beoefenaars/beoefenaren, beoordelaar - beoordelaars/beoordelaren, dienaar - dienaren/dienaars, eigenaar - eigenaars/eigenaren, euvel - euvelen/euvels, handelaar - handelaren/handelaars, hazelaar - hazelaars/hazelaren, kandelaar - kandelaars/kandelaren, maatregel - maatregelen/maatregels, mossel - mosselen/mossels, ooievaar - ooievaars/ooievaren, zondaar - zondaars/zondaren
Bronnen: