Langs een oude weg in de westelijke woestijn van Egypte bij Wadi Al Hol (Ravijn van Verschrikking) hebben de archeologen (van Yale University) John en Deborah Darnell inscripties (opschriften) ontdekt, die het oudste fonetische alfabet vertegenwoordigen. Het opschrift, dat elementen van oudere hiërogliefen en van latere Semitische karakters bevat, werd uitgesneden in een natuurlijke kalksteenmuur - naast honderden Egyptische inscripties van ongeveer 4000 jaar geleden.
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In het tweede millennium voor Christus ging men in Fenicië de pictogrammen van 22 woorden gebruiken om de eerste medeklinker van dat woord aan te duiden en ontwikkelde zich op deze wijze het Proto-Sinaïtische (circa 1500 v.Chr.) of proto-kanaänitische (1400-1100 v.Chr.) alfabet.

Toegevoegd na 2 minuten:
In 2700 voor Christus gebruikten de Egyptenaren een set van hierogliefen om de medeklinkers van hun taal op te slaan. Dit zou je ook als eerste alfabet kunnen zien.