Vanwaar komt het woord "Amazone?

Ik dacht: AMAi, wat een ZONE.Daarvan AMAZONE.Dit is een stomme theorie.IK wil de wetenschappelijke waarheid.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
1.4K

Het beste antwoord

Het woord stamt uit de Griekse mythologie, waar een volk van vrouwelijke krijgers voorkomt. Tegenwoordig wordt het woord vaak in bredere zin gebruikt, voor een strijdbare vrouw of een vrouw te paard.

Toegevoegd na 3 uur:
O ja, mocht je doelen op de rivier 'de Amazone', die naam komt waarschijnlijk van het Indiaanse woord Amassona dat zoveel betekent als 'boot-vernietiger'.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En voor een grote rivier.

Andere antwoorden (1)

Waar de naam Amazone vandaan komt, is niet helemaal zeker, maar het Perzisch zou de bron kunnen zijn; het zou verband kunnen houden met de woorden voor 'sterke vrouw' of met het woord voor 'oorlog'.