In een donkere omgeving verwijden de pupillen om meer licht binnen te laten. Dit wordt aangestuurd door een spier. Lang in het donker lezen is dus heel vermoeiend voor de ogen.

De staafjes zijn verantwoordelijk voor nachtzicht. Ze zijn 100 keer gevoeliger dan de kegeltjes waar we kleuren mee waarnemen. Ze zijn echter ook trager, waardoor je in het donker bewegende dingen schimmiger ziet. De staafjes zijn vooral verantwoordelijk voor het zicht in de periferie. Wanneer je leest in het donker focus je van heel dichtbij. Hierdoor gaan de kegeltjes overwerken, dit zou tot uitputting kunnen leiden ervan. Maar dit herstelt zich relatief snel.

Voor de hersenen is er vermoedelijk weinig verschil in het verwerken van weinig of veel licht. Je hersenen sturen echter wel aan op een intensere werking van de oogreceptoren want jij beveelt je hersenen dat je de lettertjes wel scherp wilt zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar het is niet slecht en dat was de vraag.

Andere antwoorden (5)

Me vriend (opticien) zegt altijd van wel.
Door dat je je ogen extra inspant om de letters goed te kunnen zien.
Zelf lees/ kijk ik ook liever in het donker maar het is beter toch iets meer licht aan te hebben waardoor je ogen minder hard hoeven te werken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vreselijk!!! Ik kan echt niet in het donker kijken en mijn vriend zo donker mogelijk haha echt vervelend :( +je voor je antwoord :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Complete onzin net zo min al je zegt dat je je ogen verpest bij weinig licht.
Het is niet slecht voor je ogen. Je ogen worden wel sneller moe doordat ze zich meer moeten inspannen, maar daar worden ze niet slechter van.
bamibal
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgensmij zelfs beter. Of niet? Ze trainen wel... :o Als je spierpijn hebt na het sporten ben je ook moe en zo. Maar daarna houd je het dan wel weer langer vol.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze trainen niet, beter gezegd ogen kunnen vermoeien. Dit omdat er heel veel stofjes bij betrokken zijn, deze worden op een gegeven moment niet meer voldoende aangemaakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nachtblindheid is hier overigens een voorbeeld voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Prima antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nachtblindheid heeft niets met vermoeide ogen te maken, maar met erfelijkheid, of een tekort aan vitamine A, of netvliesloslating.
De tv geeft licht. Je ogen kunnen dat zien zonder zich in te spannen.
Maar maar eens een nachtwandeling. Dat is ook niet slecht voor je ogen.

Deze mythe komt van het lezen bij kaarslicht vroeger. Om de letters duidelijk genoeg te kunnen zien, gingen de mensen lezen vanaf een korte afstand. Daardoor moesten de ogen uren lang sterk accommoderen.
Als je ogen dan nog in de groei zijn, dan passen zij zich op deze kijkafstand aan. Het gevolg is bijziendheid.

Bijziendheid kan met een bril gecorrigeerd worden.

De scherpte van het gezichtsvermogen blijft eender.

Antwoord: nee.

p.s. een opticien is ook een verkoper.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, slechts moeilijker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet slecht, niet vermoeiender en niet moeilijker. Alsof de ogen niet naar een licht in een donkere omgeving kunnen kijken, of dat het gebruiken van je ogen, zoals focussen en het verwijden van de pupil, slecht zou zijn voor je ogen... Niets van waar!