Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het per ongelijk of per ongeluk? En schrijf je dat los of aan elkaar vast?

Ik schrijf eigenlijk altijd per ongelijk, niemand corrigeert het ooit. Maar ik begin ineens te twijfelen...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
95.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Gelukkig vraag je er nu zelf om. In de richtlijnen van GV staat namelijk dat schrijffouten niet verbeterd mogen worden. Inderdaad zie je nogal vaak "per ongelijk", "abbonement", men i.p.v. mijn of m'n, enzovoorts. 'Ik heb eens per ongeluk m'n abonnement in de bus laten liggen', is een voorbeeld van een zin waar het correct in geschreven is! Ligt het aan onzorgvuldigheid of onjuiste uitspraak, of is het een gevolg van het vele smssen? Misschien beide. Het gaat er niet om of je gelijk of ongelijk hebt, maar je deed het niet expres - het ging per ongeluk.

Toegevoegd na 36 minuten:
In plaats van 'per ongeluk' zou je ook 'onopzettelijk' kunnen gebruiken. Misschien is dat wel de reden, dat ongeluk en opzettelijk gecontamineerd zijn geraakt...
(Lees meer...)
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
sms-en... (sorry, kon 't niet laten)

Andere antwoorden (4)

Het is per ongeluk, met een spatie er tussen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Per ongeluk is de goede!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
!!!Per ongeluk met spatie!!!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is 'per ongeluk'. Als je moeite hebt om dat te onthouden, kun je als ezelsbruggetje denken aan 'het was een ongelukje'.
Met een u dus.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding