Sinas is een drank dat afgeleid is van Sinaasappel.

===
Sinaasappel is een Eddy-Wally-achtige verbastering van China's appel. Maar ook in 't Latijns heet de vrucht Citrus Sinensis, wat toch meer geloof doet hechten aan de Chinese herkomst. Hoewel onzekerheid heerst omtrent de preciese ontstaansgeschiedenis van de sinaasappel, staat vast dat dit soort fruit reeds millenia werd gecultiveerd in Azië vooraleer de Europeanen er dankzij de kruistochten kennis mee maakten. Naar alle waarschijnlijkheid hebben de Chinezen vele generaties lang de beste variëteiten geselecteerd om de oorspronkelijk bittere vrucht te transformeren tot zoete sinaas, een product dat intussen wereldwijd waanzinnig populair is en het wellicht nog lange tijd zal blijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien omdat er dan echte sinaasappel in zou moeten zitten ;-)
Omdat het woord is ontstaan door "uit China afkomstige appel" samen te trekken. Chinaasappel -> sinaasappel.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nooit geweten wat een leuke vraag en antwoord !
Door de etymologie van het woord.
Aanvankelijk was het een chinaasappel ; een 'appel' (ronde vrucht) uit China.

Ik heb hier wat oude kookboeken (1830-1850) waar daadwerkelijk een paar recepten in staan met die
chinaasappel ; in precies DIE spelling. De spelling 'China's appel' die je wel eens tegenkomt in schrijfsels die de naam willen verklaren, is van veel latere datum, maar toen was de ch allang vervangen door een s ; sinaasappel dus.

De taalontwikkeling in aanmerking genomen echter, zie ik dat binnen afzienbare termijn ook nog wel sinasappel worden. Veel mensen spreken het al zo uit (dus met een korte a), en de spelling volgt uiteindelijk op de lange duur de uitspraak. Vijf generaties verder en mensen gaan zich afvragen waar het woord ' sienesappel' vandaan komt ; en dan wordt het lastiger te herleiden.

Maar voorlopig is ' sinaasappel' op dit moment nog de enige juiste spelling.