Waarom betekent het woord ontwaken eigenlijk precies het omgekeerde?

Klinkt een beetje cryptisch, maar beter kan ik het niet uitleggen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
3.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ontnuchteren.. ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja precies, ont betekent niet niet het is gewoon een voorvoegsel dat je niet moet verwarren met voorvoegsel on.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar het is toch ook onthullen en niet onhullen?
Cryofiel
12 jaar geleden
Ontdooien... En in het Duits: entleeren... (dat betekent: leegmaken).
Kristal
12 jaar geleden
Moolkeesje, hééél hartelijk dank voor deze vraag; ik ga nu helemaal in de war naar mijn werk... haha. Daar geef ik je een duimpje voor ... ik hoop dat je dat kan "ontvangen"...
(laat je het nu vallen? pffff wat raar toch als je erover nadenkt...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Cryo, oh is entleeren aan het Duits ONTleend?
@ Krista, ik hoop,dat je er niet van gaat kristalliseren!
Cryofiel
12 jaar geleden
Uitkristalliseren? ;-) Enneh, Moolkeesje, stel dat jouw vrouw in haar eentje naar een grote stad gaat, maar toch wat bang is dat ze allerlei ongure types tegenkomt. En dat ze daar dan is, en jou opbelt met de mededeling dat het allemaal heel erg meevalt. Dan vertelt ze: "Ja lieve Moolkeesje, het valt erg mee. Er lopen hier alleen maar gure types rond!" Ben je dan gerustgesteld? ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja hoor, ze is zelf ook linkshandig! En er zit geen kwaad bij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je maar behouwen en beschoft blijft.
Kristal
12 jaar geleden
hahahajete
Ik moest even 2 x lezen ;-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank; na- en vooraf denken acht men vaak zinrijk en -vol, mits er eerst veel -tuigen zijn gebruikt.
Cryofiel
12 jaar geleden
De Kerst staat alweer voor de deur. Een echt familiefeest. Soms kan de lieve vrede helaas niet worden bewaard. Dan kun je na afloop van het feest zowel de kerstboom als je familieleden aftuigen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ONvrede is dan het resultaat en vindt er ONTkerstening plaats.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch is kerstmis voor velen een erg vreetzaam feest, hoewel ik liever een mooie vrouw dan een kerstboom versier.
Maar ja, kerst- en lieverkoekjes kan een mens niet altijd bakken.

Het beste antwoord

Uit de 'Keur van Nederlandsche Synoniemen':

Ontwaken — wakker worden.
Uit den slapenden toestand in dien van waken overgaan.
Ontwaken ziet op 't ophouden van den slaap; wakker worden is het beginnen van den wakenden toestand. Men kan dus niet „wakker worden uit den slaap", maar wel „ontwaken uit den slaap".

Het is dus eigenlijk net zoiets als ontdooien, dat lijkt ook precies het tegenovergestelde.
'ont-' geeft een soort beginpunt aan, waarop er met het dooien wordt begonnen. Dat is ook zo met ontwaken, daar wordt met het waken (wakker zijn) begonnen.

Hier nog wat info over het voorvoegsel 'ont-'
http://www.onzetaal.nl/advies/ontdooien.php
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat minnen is puur uit ONwetendheid!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En hoe moeten we ontslapen dan zien? Ik weet dat het sterven betekent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk daarvoor even hier:
http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/ontslapen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik blijf het een duistere materie vinden!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Duister? Waarom?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet logisch in mijn ogen, niet geordend. Maar dat is mijn mening.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Welkom bij de Nederlandse taal Moolkeesje.
Kristal
12 jaar geleden
Ik vind dat je gelijk hebt Moolkeesje, het is vreemd eigenlijk :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ pindakoek +1
Kristal
12 jaar geleden
Zoals Toerist al zei in zijn antwoord:
...o nee , bij ontsluiten dan weer niet.
Dus....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb u, pindakoek ontplust! Net zo als ontegenzinnig dat heeft gedaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Al sla je hem volgens mij niet precies op zijn kop, jij raakt de spijker toch het best!

Andere antwoorden (5)

Ontwaken is wakker worden. Well in het Engels hebben we ook wake en awake. Waken is ergens opletten. Ontwaken dan let je niet meer op cryptisch gezien. Je slaapt dan.

Toegevoegd na 1 minuut:
Waken is eigenlijk wakker blijven. Wilde ik nog even toevoegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zegt het wel leuk, maar volgens mij kom jij er ook niet uit.
Min is overigens niet van mij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat waken wakker blijven is staat letterlijk op http://www.encyclo.nl/begrip/waken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar het draait niet om waken, maar om ONTwaken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wakker worden!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
HAHA!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh nee, ontwakkeren
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja om het woord ont (wat vaak niet betekent) met je eerst de definitie geven van waken.
Ont betekent niet het omgekeerde, of tegengestelde, maar eerder "Beginnen met" of aanvangen
Ontwaken is dan aanvangen met waken.
Ontnuchteren is dan aanvangen met nuchter worden.

Toegevoegd na 8 minuten:
o nee , bij ontsluiten dan weer niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
We hebben een minner in de zaal! ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het antwoord is voor de helft goed, dus onvolledig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Toerist, hoeveel centimeter is het nu?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
lol
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4 cm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is de ont sluiting ont zettend pijn lijk?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja,ont zag wekkend.
Kristal
12 jaar geleden
:-)))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Net zoals "ontbijten" beginnen met bijten is? :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar dan heb je nog onthaasten dat zou dan moeten betekenen dat je begint met haasten? Terwijl het eigenlijk de bedoeling met dat woord is aan te geven dat mensen wat rustiger aan moeten gaan doen, dus in deze context klopt dat dan weer niet...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Denk er maar niet verder over na! De mogelijkheid is dan levengroot aanwezig, dat je geontspychiatriseerd wordt.
Kristal
12 jaar geleden
Lol !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mooi woord, net zelf bedacht? ( dan mag je me ook even de fdefinitie ervan uitleggen ;-) )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee,dat ga ik dus niet doen, er moet immers wat te raden over blijven! En idd zelf bedacht, maar ik wel er nog wel even aan toevoegen, dat je met het voorvoegsel ONT alle kanten op kunt. En idd ook de verkeerde!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kONT? blonT :P
Bij het voorzetsel 'ont-' zijn twee mogelijkheden:
Het kan een verwijdering aangeven (ontharen), maar het kan ook 'beginnen te' betekenen (ontwaken).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
'ont-' is geen voorzetsel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voorvoegsel bedoel ik, dank voor de correctie. ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat is dan ontberen ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij ontberen is het 'ont-' geen voorvoegsel. Ontberen is gewoon een woord op zich, waar toevallig ook 'ont-' in voorkomt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
o op zo''n fiets
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelfs voor ontberen gaat dit naar het schijnt op ! Zie http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/ontberen
De grondbetekenis van 'ont' is: tegen, tegenover. Die betekenis kan zich naar twee zijden ontwikkelen, namelijk tot nadering of tot verwijdering.
De eerste soort komt niet zo heel vaak voor. Een paar voorbeelden zijn ontgelden, onthalen, ontvangen, ontmoeten en ontbieden. Het voorvoegsel geeft aan dat de persoon die het onderwerp is zich richt tot een tweede persoon.
De tegenovergestelde opvatting is veel gebruikelijker. Ontaarden, ontwortelen, ontboezemen, ontketenen, ontplooien, ontvouwen, ontladen, ontmaskeren, enz.

Uit dat begrip van verwijdering uit of van iets heeft zich in de loop der tijd een nieuwe betekenis ontwikkeld. Namelijk die van scheiding, zoals in ontbinden en ontleden. Daarop sluit een groot aantal werkwoorden aan waarin 'ont' de betekenis heeft van: het tegenovergestelde van hetgeen het grondwoord uitdrukt.
En aan de andere kant een groot aantal van een zelfstandig naamwoord afgeleide werkwoorden waarin 'ont' de betekenis heeft van: ontneming of verlies.

Die betekenis van 'het tegenovergestelde' geeft aan dat het werkwoord een ontkenning bedoelt. Hier staat ont- vrijwel gelijk aan on-. Die ontkennende betekenis kan zich voordoen als werkelijk ontkennend begrip, of als een positief begrip wat het tegendeel bevestiigen. Voorbeelden van bevestigende begrippen: ontgroeien = kleiner worden, ontdoen = vernielen. En voorbeelden van ontkennende begrippen: ontgroenen, ontstaan, ontkennen, ontslapen.

Tenslotte is er een hele grote groep werkwoorden die het overgaan naar een andere toestand aanduiden. Oorspronkelijk betekenden die allemaal: beginnen te.... Bijvoorbeeld ontstaan, ontbranden, ontdooien, ontkiemen, ontploffen, en ook jawel ontwaken.

Maar er kwamen nog weer andere bij om de werking van een voorwerp aan te duiden, zoals ontbijten, ontginnen, ontroeren en ontsteken. Dan gaat het om het ergens uit te voorschijn komen.

En dan heb je nog niet alle soorten ont- woorden verklaard. Kortom, er is geen verband te leggen tussen het ene en het andere ont- werkwoord. Dus dit is warempel een héle goeie vraag!
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bestaan halve goeie vragen ook?
Ik ga nu maar even onthaasten!
Toch een plusje!
Amadea
12 jaar geleden
Sorry dat ik in mijn enthousiasme een taalfout maakte. Ben ik toch gewoon maar een mens....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewoon maar? Moet je niet te gering over denken.
Sommigen vinden zich buiten gewoon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar toch, dat toch.....
Ik zou zeggen ontslapen ( overlijden).

Technisch gesproken zou het echter gaan slapen moeten zijn, ontwaken is immers wakker worden en ontslapen betekent taalkundig iets heel anders.

Toegevoegd na 13 minuten:
dan het tegenovergestelde van ontwaken.

Zo had je een tijdje geleden de reclame Ziektekostenverzekering ....i. ontzorgt.

Ontzorgen is echter je ergens van ontdoen ( in de vuilnis doen).

Je kunt dus bij het woordje ont..... niet het tegengestelde
(deel)werkwoord zetten om een tegenstelling van het totaalwoord te krijgen.

Ook woorden als ontdekken , ontzenuwen, ontgiften enz. geen woorden die met ont ervoor in een tegenstelling veranderd kunnen worden.

Ik zie het voorvoegsel ont dus als een woorddeel die een
zeer specifieke betekenis geeft aan het aangekoppelde werkwoord.

Zo is ontgiften het tegenovergestelde van vergiftigen.
Bij ontwaken is dat anders , je kunt niet verwaken maar (je) wel verslapen.