Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kunnen Duitsers nederlands verstaan

Kunnen Duitsers nederlands verstaan ?. Net als wij duits kunnen verstaan

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
5.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wij kunnen geen Duits verstaan. Hoogstens het gesprek een klein beetje volgrn
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik krijg geregeld Duitse klanten op m'n werk en kan ze prima verstaan hoor. Als je "wij" zegt bedoel je waarschijnlijk jezelf?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Chiquita, jíj kunt geen Duits verstaan..niet wij...

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (6)

Ja duitsers kunnen ook nederlanders verstaan,
Er was laats nog een onderzoek daarover
Op Ned 1 volgens mij zal kijken of ik er een linkje bij kan plaatsen
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet alle nederlanders verstaan duits, het zal wel helpen als je aan de Duitse grens woont.
Maar eenvoudige dingen en voorzien van handen- en voetenwerk zal het van beide kanten wel willen lukken
(Lees meer...)
12 jaar geleden
Vast wel, maar dat zul je misschien beter aan een Duitser kunnen vragen. Ik spreek naast Nederlands ook Gronings, en als je in noord-Nederland de grens overgaat naar Duitsland en je praat plat Gronings, dan verstaat elke Duitser je, en praat net zo terug. Hun dialect (noord-Duitsland dus) lijkt heel veel op het Gronings.

Misschien geldt dit ook voor het Duitse gebied dat grenst aan Limburg? Dat de dialecten daar ook veel op elkaar lijken? Een Maastrichtse vriendin van me herkent bv allerlei ouderwetse Groningse woorden, die in het Limburgs bijna hetzelfde zijn. Die woorden zullen allemaal een gezamenlijke oorsprong hebben, ook met het aangrenzende Duitsland. En toch spreken zij en ik ook gewoon vloeiend Nederlands ;-)

Grenzen zijn ooit door mensen gemaakt, maar waren niet altijd zoals ze nu zijn. Vooral in een grensstreek dus kunnen mensen elkaar door hun dialect prima verstaan. Aan weerskanten van de grens is dat in de loop der tijden wel iets veranderd, maar niet zoveel dat het een totaal onherkenbare taal is geworden.

Het zal er vast ook wel aan liggen of de Duitser of de Nederlander dichtbij de grens woont, of juist erg ver er vandaan. En of die persoon een goed taalgevoel heeft. De ene mens is nu eenmaal goed in rekenen, en de ander in taal. De bekende knobbels ;-)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Bovendien zijn er veel duitsers die nederlandse les volgen tegenwoordig.
Als ze het leren wel, net zoals Nederlanders wel een en ander moeten leren voor ze het Duits echt verstaan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja,dat kunnen ze, maar net zo als wij duits verstaan en begrijpen, zeer gebrekkig.
Aber das war zweifelsohne bereits bekannt!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de grensstreek zeker.
Maar het ligt wel een beetje aan je accent / dialect.
Als je plat praat/verstaat (ongeveer vanaf de Achterhoek tot Groningen) kunnen ze je in een groot deel van Duitsland tot ver in Mecklenburg-Vorpommern. Op het Duitse platteland spreken ze namelijk OOK platt , en dat is echt vrijwel precies dezelfde taal. Mensen die het platt goed beheersen, kunnen ook redelijk chocola maken van ABN.

En datzelfde geldt ook andersom ; Nederlanders die goed plat kunnen verstaan, verstaan vaak ook prima Duits. Maar pak hem beet een Zeeuw of Westfries die nog NOOIT Duits heeft gehoord, ook niet op televisie, verstaat er echt bar weinig van. net zoals iemand uit Beieren of Thüringen bar weinig Nederlands zal verstaan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding