Door met goede argumenten én onderbouwingen daarvan te komen om mensen te overtuigen dat ze wel actie móeten ondernemen en niet stil moeten blijven zitten. Ook is het goed om met een aantal tegenargumenten te komen, maar deze moet je dan niet vergeten te ontkrachten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het hangt er helemaal vanaf wie je doelgroep is. Kinderen of volwassenen benader je anders als je ze wilt motiveren.
En verder zijn er nog andere zaken waar je rekening mee moet houden, zoals wat je wilt bereiken. Gaat het om activiteiten of motieven?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om te beginnen moet voor jezelf duidelijk zijn, welke doelgroep je wilt benaderen. Duidelijk mag zijn, dat je manier van schrijven voor kinderen bijvoorbeeld, anders is dan voor volwassenen. Daar dien je de tekst op aan te passen.

Wat is een activerende tekst: het geeft informatie, zet de lezer aan het denken, wil overtuigen, geeft aan wat je wilt bereiken, wil de lezer stimuleren om uiteindelijk iets te gaan doen.
Daarbij is het belangrijk om ook goede en onderbouwde informatie geven om je doel te bereiken.
Gebruik goede argumenten en onderbouw je ideeën: het gaat erom je doelgroep te motiveren iets te gaan doen. Zorg, dat de gekozen woorden enthousiasme / positiviteit uitdrukken en laat lezen dat je er zelf helemaal achter staat.

Tekstopbouw:

- Inleiding: in het kort verwoord je, wat je doel is. Hiermee wek je de belangstelling van je doelgroep: de tekst moet compact en pakkend zijn, zodat ze door willen lezen.
- Middenstuk: hier word het onderwerp van meerdere kanten bekeken; je belicht verschillende aspecten van het onderwerp.
- Slot: hier wordt de hoofdgedachte gegeven, bijvoorbeeld een samenvatting, conclusie, aansporing of een advies.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eerst moet je altijd weten wat je doelgroep is ( kinderen volwassenen enz.)

Daarna maak je een lokkende titel, een leuke inleiding en je hoofdgedachte is natuurlijk: koop het nu of kom allemaal.
Dat ligt er aan wat je doet.

Daarna maak je verschillende alinea's over het onderwerp.
Als je een actieverende tekst maakt is het handig om veel bijvoeglijke naamwoorden te gebruiken. Zoals mooie, geweldige of fantastische.

In het slot herhaal je je hoofdgedachte nog een keer en je vat goed samen wat je in alle alinea's vermeld hebt.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.