Is het sex of seks?

Raar woord eigenlijk:)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
5.2K
AWM
14 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/woord-seks.23605
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die geeft geen antwoord op mijn vraag
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Even een anekdote in dit verband: ik was 5-6 jaar en hoorde op de radio een discussie of ze wel of niet seks moesten onderwijzen? Aangezien in Denemarken, waar ik woonde 6=seks , ging ik zo voor mezelf tellen, om alvast te wennen, 1,2,3,4,5, 7,8,..Dacht natuurlijk wel gelijk, wat is 3+3 dan? :)

Het beste antwoord

sex is de Engelse benaming. Seks is de juiste Nederlandse spelling. Vraag me niet waarom het anders gespeld wordt in beide talen, want dat weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Sex is in het engels, seks is nederlands: met sex word in Engeland ook geslacht bedoeld, dat is in nederland dan weer sekse. Heb nog nooit sex gelezen eigenlijk in een Nederlands boek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is seks.

Bijna alle samenstellingen met seks worden met die 'Nederlandse' ks geschreven, zelfs half-Engelse woorden als seksshop en cyberseks. Ook afleidingen als seksueel, oversekst en seksuoloog zijn met ks, evenals sekse ('geslacht') en seksen. Er zijn maar een paar uitzonderingen: sexappeal en safe sex, en ook het bijvoeglijk naamwoord sexy heeft de Engelse x behouden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In van Dale Groot Woordenboek der Nederlandse Taal is ´seks´ een leenwoord uit het Engels, dat haar intrede deed na 1950; in het onlangs digitaal verkrijbare Nieuw woordenboek der Nederlandsche taal uit 1864 komt ‘sekse’ al voor, met de vermelding dat Bilderdijk het als ‘sexe’ schreef; en in het Etymologisch Woordenboek van dezelfde uitgever heeft het woord ons via het Frans bereikt vanuit het Latijns sexus, en kwam het in het Middelnederlands al voor"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maakt eigenlijk niet uit. Wanneer je dit op schrift met iemand deelt zal hij /zij zich niet afvragen wat je nu bedoeld.
Zie het vooral praktisch. In de uitvoering zul je merken dat er totaal geen verschil is.