Kennen alle talen spreekwoorden?

Alle talen die ik spreek, kennen spreekwoorden. Maar ja, dat zijn er maar een paar, en het zijn allemaal westerse talen (latijns of germaans).

Kennen talen van heel andere taalstammen ook spreekwoorden?

Cryofiel
14 jaar geleden
in: Taal
1.8K

Antwoorden (7)

Niemand zal een goed antwoord kunnen geven, want niemand kent alle talen...

Maar ik zeg je dat alle talen gezegden kennen... Er zijn altijd analogieën waarnaar men verwijst... Het kleine beetje dat ik van Sanskriet afweet, de oudste taal waarvan nog alles bekend is en waar de oudste boeken in zijn geschreven, daarvan weet ik dat zij ook al spreekwoorden, verwijzingen en analogieën gebruikten...

Dus het enige wat ik kan zeggen is dat naar alle waarschijnlijkheid elke taal spreekwoorden kent...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ege fecske nem lesz nyari .
Een zwaluw maakt nog geen zomer.
in het Hongaars.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
itsme
14 jaar geleden
Egy fecske nem csinál nyarat...
itsme
14 jaar geleden
overigens is dat minnetje niet van mij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry je hebt het helemaal goed,mijn vrouw corrigeerde me net ook al.
itsme
14 jaar geleden
Hongaars is van de Finno-Ugrische taalgroep, welke niets met de westerse taalgroepen te maken heeft. Dus is een waardevol antwoord op deze vraag. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Koszonom szepen
Wij mogen de huid niet verkopen voor de beer geschoten is; je kunt je niet voorstellen dat een Eskimo of een Papoea niet een spreekwoord zou hebben van ongeveer gelijke strekking.
Ik denk dat spreekwoorden bijna zo oud zijn als de taal zelf.
Vooral in culturen zonder geschreven taal is de vertelling een samenbindende factor; verhalen bieden identiteit.
En hoewel ik daar geen bewijzen van heb ligt het voor de hand dat spreekwoorden daar ook een rol in spelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn gok is dat dat indd zo is, maar spreek niet alle talen.

hieronder een lijst met de officiele talen:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_offici%C3%ABle_talen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In principe kennen alle talen ter wereld het gebruik van spreekwoorden.
Misschien dat een enkele, vrijwel in onbruik geraakte taal, geen spreekwoorden (meer) heeft.
Check onderstaande link maar eens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat iedere taal wel zijn eigen gezegden heeft. Controleren kan ik die gedachte niet, want ik mis een talenknobbel.
Waar ik van onder de indruk ben is het culturele erfgoed in Iran. Daar zijn alle mensen bekend met hun grote dichters; Hafez, Rumi, Omar Khayam etc.
Citaten van grote dichters vliegen je daar om de oren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Al is het inderdaad zo dat eigenlijk alle veel gesproken talen spreekwoorden kennen, denk ik dat er toch talen zijn zonder spreekwoorden. Afgelegen, laat ontdekte stammen bleken soms hele primitieve talen te hebben. Zo is er een keer een stam ontdekt met een taal die geen telwoorden bevatte, maar bijvoorbeeld alleen een woord voor boom en een woord voor bomen bevatte.

Als de taal zo simpel is dat dingen als telwoorden ontbreken lijkt het me zeer sterk dat zo een taal wel spreekwoorden kent.