Waar ligt de klemtoon bij het woord uitgegaan?

In de zin: de sterren zijn niet uitgegaan

Toegevoegd na 10 minuten:
Ik dacht misschien op de laatste lettergreep i.v.m. de rest van het gedicht. Ik wilde het even checken voor de zekerheid.

Toegevoegd na 18 minuten:
Het is een gedicht, dit is beeldspraak.

Toegevoegd na 27 minuten:
De aarde is niet uit haar baan gedreven
toen uw hartje stil bleef staan,
de sterren zijn niet uitgegaan
en 't huis is overeind gebleven.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
1.3K
Amadea
12 jaar geleden
Op welke lettergreep had jij dat dan gedacht? Ik kan mij geen andere dan de eerste voorstellen....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Huh? Sterren doven, of bedoel je dat ze niet zijn wezen stappen, maar thuisgebleven zijn?
Amadea
12 jaar geleden
Ach, het maakt niet uit of het fakkels of mensen zijn die niet zijn uitgegaan, de klemtoon blijft hetzelfde. In tegenstelling tot een gebeuren voorkomen en in een lijst of bij de rechter voorkomen.

Het beste antwoord

Op UIT. dit is met meerdere woorden een lastig dilemma.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Volgens mij op 'uit'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De klemtoon ligt op de eerste lettergreep 'uit'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op "uit" tenzij je in het Noorden woont
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik woon in het Noorden en de klemtóón ligt nog steeds op 'uit' hoor....
Het hangt ervan af, wat de sterren verder doen.
Als ze niet zijn uitgeGAAN, maar langzaam uitgeDOOFD, zou het in dat geval wel op de laatste lettergreep kunnen liggen.
Als het één zin is, de enige over die sterren, en verder over de maan, de zon, de regenboog, zou de klemtoon op de STERREN zelf kunnen liggen.

Dus het hangt echt van het verdere gedicht af.

Normaal ligt de klemtoon bij het werkwoord uitgaan op uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank voor de toelichting van de 'min......;-)) - kan ik wat mee!!
------------------- Na het hele couplet in de aanvulling :
als ik dit voor zou lezen, zou ik de nadruk leggen op: Aarde
Sterren
Huis en: de STERREN zijn NIET UITgegaan Mooi gedichtje trouwens : ik ga op zoek naar het hele gedicht!!!